+
Örjan Wikforss.
  • Lust och nytta – den röda tråden i UX Fastighet

    PUBLICERAD 2015-11-18 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2015-11-19 21:00

    Textstorlek

    Dela med andra

    När jag intervjuade panelen* på Business Arena om ”UX Fastighet – när beteende, attityder och känslor formar det fysiska rummet” fäste jag mig särskilt för tre saker.

    För det första att den vardagliga användningen av den byggda miljön är en enorm kunskapskälla att ta tillvara. Hemligheten bakom panelens många framgångsexempel är att de lyckas omvandla användarnas erfarenhetsbaserade och ofta tysta kunskap till gemensam explicit kunskap. Kunskap som kan delas.

    Då räcker det inte med att skrapa på ytan och ställa enkätfrågor om ”kundnöjdhet” och ”behov”. Det man söker efter är ju långt mer än nuvarande och kända behov. De handlar istället om att öppna för framtida användningsmöjligheter. Det gäller att våga bjuda kunden konstruktivt motstånd och skapa en process i vilken den gemensamma bilden successivt klarnar. Genomgående är också att fastighetsutvecklaren och arkitekten tillför sin kunskap och tolkning. Lösningen är därför ofta överraskande och ger långt mer till användarna än vad ett bekvämt behovsuppfyllande skulle göra.

    För det andra att användarna engageras direkt och fullt ut i designprocessen. Inte som enstaka representanter och gisslan i byggprocessen, utan som hela grupper av kunniga yrkesmänniskor alla med olika uppfattning om sin framtida arbetsplats. Ju stökigare och ju fler synpunkter, desto bättre för slutresultatet. Därför kördes också designprocessens olika faser igenom gång på gång fram till dess att resultatet satt rätt. Man använde designmetodikens hela register med workshops, spel, visualisering, experiment, mock-ups och prototyper. Allt för att skapa engagemang, handlingskraft och beslutsmod.

    För det tredje att byggnader lever längre än organisationsformer och ledarskapsstilar. Och att de byggnader som är uthålliga i ordets bokstavliga bemärkelse har några gemensamma drag. De har en grundläggande struktur, stomme, våningshöjd, ljusföring, rumssamband och orienterbarhet som medger mycket olika användningssätt över tiden. Det handlar om kända kvaliteter som aldrig ska prutas bort.

    På en direkt fråga till panelen hur de ville karaktärisera sina egna kontor med orden lust eller nytta blev svaret lust. Att det praktiska är väl tillgodosett är en sak, men till det kommer också känslan av att här vi vill vara. Dit når man bara med en väl utvecklad designmetodik.

    Ett fotsteg in från Odenplan ligger Byggtjänsts nya kontor. Ta vägarna förbi så får ni se bästa tänkbara exempel på UX Fastighet. Ett företag som med designmetodik, användarengagemang och suveränt ledarskap har genomgått en total transformation från pappersburen tradition till digitalt kunskapsföretag och ett ställe man vill besöka helt enkelt för att det känns så bra.

    Örjan Wikforss
    Arkitekt SAR/MSA och professor

    *Panelen bestod av Lisa Lindström, VD Doberman, Johanna Munck af Rosenschöld, kontorschef, Tengbom, Fredrik Wirdenius, VD Vasakronan och Martin Videgård, Tham & Videgård Arkitekter.

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived