+
Samtal om handel under Business Arena Göteborg. Foto: Maria Nordlander.
  • E-handeln – konkurrent eller komplement?

    PUBLICERAD 2015-04-15 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2015-04-16 17:37

    Textstorlek

    Dela med andra


    E-handeln har länge diskuterats som ett hot mot de fysiska butikerna. Men Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel, menar att man inte ska se dem som en konkurrent, utan som att man begåvats med ytterligare en försäljningskanal.

    Den totala detaljhandeln uppgick 2014 till 670 miljarder kronor, 42,9 miljarder kronor av dem var e-handel, vilket motsvarar 6,3 procent. Den totala tillväxten för handeln som helhet har vuxit med 3,4 procent, medan e-handeln har vuxit med 16 procent.

    – Man sätter för stort fokus 16 procenten och tror att e-handeln vinner matchen över den totala detaljhandeln. Men om man vänder på det är 94 procent av den totala konsumtionen i den fysiska handeln. Man pratar om online och offline, men snarare ska man inte dra någon linje – köpet sker överallt, sa Magnus Kroon, under ett seminarium på Business Arena i Göteborg på tisdagen.

    Svenskarna lägger 62 000 kronor per capita på handel i fysiska butiker varje år och cirka 4500 på e-handel. År 2020 beräknas handeln omsätta 713 miljarder kronor. En viktig faktor för hur det går för handeln är ränteläget, anser Magnus Kroon. Idag är svenskarna belånade med 3087 miljarder. Sänks räntan med en procent, frigörs 30 miljarder i kapital för möjlig konsumtion, och tvärtom om räntan går upp.

    – Med dagens negativa ränta har det friställts en hel del kapital för möjlig konsumtion, säger Magnus Kroon.

    Även kronans värde spelar roll för hur det går för detaljhandeln, både i de fysiska butikerna och e-handeln.

    – 2008 hade vi en låg krona, som inte gav något självförtroende att exempelvis åka utomlands. Då stannar köpkraften hemma. Om vi har en svag krona surfar vi inte ut, det blir för dyrt. Men omvänt kan de svenska e-handelsföretagen ta del av att det är rabatt utifrån krona/valuta-perspektivet och både svenska och utländska kunder söker sig till svenska e-handelsföretag, säger Magnus Kroon.

    Han tror att dagens svaga krona på sikt kommer att ge färre utlandsresor, och dessutom mer turism till Sverige. Sen ett år har kronan tappat i värde, vilket på sikt kommer ge mer turism till Sverige, vilket även det spär på handeln.

    – 13 procent av handelns totala omsättning är kopplad till turismen, säger Magnus Kroon.

    E-handeln sänker lönsamheten för fysiska butiker

    Jens Levin, VD på Sitoo, håller inte med Magnus Kroon om att e-handeln inte är en konkurrent till den fysiska handeln. Han menar att den fysiska handeln stirrar sig blind på priset.

    – Vi konkurrerar idag mångt och mycket om priset, det är för att vi är pressade av lågprisdrakar på nätet. Därför blir e-handeln en konkurrent mot den fysiska handelns lönsamhet. Lönsamheten har gått ner, även om vi säljer mer än någonsin tidigare. Vad som händer är att den fysiska handeln känner sig pressad, och fokuserar därför på att pressa priset, istället för att använda sin konkurrensfördel som är närheten till kunden. Det gäller för de fysiska butikerna att kapitalisera på sin konkurrensfördel och öka servicen, säger Jens Levin.

    Som sifforna ovan visar, är det trots allt inte en så stor del av all handel som sker på nätet. Dock har konsumentbeteendet förändrats väldigt mycket med ny teknik, framförallt när det kommer till de smarta mobilerna.

    – Det är det som är det stora paradigmskiftet. Vad som är viktigt att förstå är att, även om bara 6,3 procent av handeln sker på nätet, så föranleds 50 procent av alla köp som sker i en fysisk butik av en internetaktivitet. Vi använder den smarta mobilen som en shoppingassistent inför ett beslut, och i affären, säger Jens Levin.

    Marianne Qvick Stoltz driver Magnussons Ur i Göteborg. Hennes upplevelse känns igen i Jens Levins beskrivning av det förändrade konsumentbeteendet.

    – Vårt problem med e-handeln är de pressade priserna, mer än att folk köper där. Kommer de väl in i butiken så handlar de också här, säger hon.

    Vad gäller framtiden är det svårt förutsäga vad som kommer att hända, och hur handeln kommer att förändras, anser Magnus Kroon.

    – Vem hade för 20 år sedan kunnat förutse att alla skivbutiker skulle slå igen, för att det fanns något som hette Spotify eller iTunes. Jag tror att vi mer och mer dras mot att vi smälter samman, att man åker till någon slags drive through och hämtar upp sin näthandlade vara.

    Maria Nordlander                                               

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived