+
Sundsvallsbron. Foto:Torbjörn Bergkvist
  • Sundsvallsbron – efterlängtad men omstridd

    PUBLICERAD 2014-12-03 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2015-09-14 14:41

    Textstorlek

    Dela med andra

    TAGGAR

    Den 18 december inviger kungen landets längsta motorvägsbro, ett år tidigare än planerat. Men för ortsborna har Sundsvallsbron redan blivit lite av en besvikelse. Trots att det ursprungliga avtalet sa något annat kommer också privatbilister att tvingas betala för att nyttja den.

    – Avgiften är absolut ett bakslag för Sundsvall. På flera sätt, säger kommunens trafikplanerare Björn Abelsson som gick i taket när det i januari stod klart att också den privata trafiken skulle avgiftsbeläggas.
    I lokaltidningen Dagbladet kallade Abelsson utgången för ett ”totalt misslyckande för våra politiker och tredubbel torsk för Sundsvallsborna”.

    I dag har han lugnat ner sig men tycker fortfarande att det blev fel. Och tror att han har de flesta medborgare bakom sig.

    – Det är jag ganska säker på. Hade Sundsvallsborna vetat att de själva skulle bekosta brobygget hade det nog aldrig blivit av.

    Alla som åkt E4:an genom Sundsvall kan förstå syftet med bron över fjärden. Den tunga genomfartstrafiken har skapat trögrörliga flöden och eftersom staden ligger i en sänka försämras luftkvaliteten kraftigt av avgaserna. En bro skulle både minska utsläppen i centrala Sundsvall, men också förkorta genomfarten med åtskilliga minuter. Förbifarten hade också diskuterats i årtionden när beslutet om att bygga den äntligen togs 2009. Bron utgör en viktig del av den nya E4-sträckningen som planeras vara färdig senast våren 2015, till en kostnad av totalt 4,5 miljarder kronor. Förutom den minskade miljöbelastningen av centrala Sundsvall beräknas den nya E4-sträckningen minska körtiden med 20 minuter i rusningstrafik.

    I det ursprungliga avtalet med Trafikverket angavs att avgifter enbart för den tunga trafiken skulle finansiera Sundsvallsbron, medan privatbilarna fritt skulle få trafikera leden. Men det så kallade Eurovinjettdirektivet om likabehandling av trafikslag vid tung trafik, satte stopp för lösningen. Direktivet förbjöd helt enkelt den avtalade modellen och Trafikverket, trafikutskottet och infrastrukturministern rev därför upp avtalet med kommunen.

    Privatbilismen skulle också vara med och betala bron.

    – Det var ingen diskussion utan ett konstaterande. Vi protesterade förstås och tyckte att ett ingånget avtal skulle gälla. Men det fanns ingen förhandlingsmån, säger Björn Abelsson.
    Från kommunens sida tyckte man sig ha starka skäl: dels detta med ett redan underskrivet avtal som man tyckte borde gälla, dels att så stora broprojekt normalt betraktas som nationella intressen och därför inte i huvudsak borde bekostas av regionen.
    – Men det viktigaste argumentet från vår sida var att man genom att avgiftsbelägga bron skulle styra trafiken tillbaka till stan. Helt emot själva syftet med projektet, säger Abelsson som ändå ser fram emot att Sundsvallsbron öppnas för trafik veckan före jul.

    Det tycker även kommunstyrelsens moderate ordförande, Jörgen Berglund, som visserligen också blev upprörd när förutsättningarna plötsligt förändrades, men som ändå tycker att utfallet till sist blev bra.

    – Medan Trafikverket inte alls ville förhandla, var alliansregeringen mycket förstående och lyhörd. Vi fick flera väldigt viktiga och omfattande infrastruktursatsningar som kompensation, säger Berglund.
    Det handlar bland annat om ett resecentrum i Sundsvall, ett dubbelspår längs ostkustbanan mellan Gävle och Härnösand och att E14 mellan Nacksta och Blåberget byggs om till motorväg.

    – Det är satsningar som ger kraftigt positiva effekter på Sundsvalls utveckling, säger Jörgen Berglund. Att privatbilisterna får betala nio kronor varje gång de ska över bron påverkar inte våra möjligheter.

    Och även om avgifterna av allt att döma kommer att tas ut ganska snart efter invigningen – kanske redan från årsskiftet – har kommunens trafikplanerare Björn Abelsson ännu inte gett upp hoppet om att den privata trafiken så småningom ska få köra gratis över Sundsvallsbron.
    – Ur miljösynpunkt vore det smartare att avgiftsbelägga den sträcka man inte vill att bilisterna ska ta, alltså genom stan. Jag kommer att kontakta ordföranden för riksdagens trafikutskott, miljöpartisten Karin Svensson Smith om detta. Hon borde hålla med, säger Abelsson.

    Bertholof Brännström

    FAKTA Sveriges längsta motorvägsbro

    Längd inkl anslutningar: 2109 meter, varav 1420 meter som sträcker sig över Sundsvallsfjärden.
    Bredd: Cirka 21,5–35 meter

    Kostnad: 1 545 miljoner kronor.

    Avlastning: Bron beräknas avlasta Sundsvalls centrum med drygt 10 000 fordon per dygn.

    Avgift: 9 kronor för privatbilister, 20 kronor för lastbilar. Enligt Trafikverket tar det 36 år att finansiera bron.
    Hastighet: 110 km/tim över bron. Lägre vid dimma och kraftig vind, regleras automatiskt.
    Arkitekt: Dansk-svenska KRAM-gruppen med Henrik Rundquist
    Entreprenör: Konsortiet “Joint Venture Sundsvallbron” bestående av Max Bögl International S.E. samt STRABAG SE

    Övrigt: Sveriges längsta vägbro är den 6072 meter långa Ölandsbron.

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Nyheter ortsvis

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived