+
  • Höghastighetståg nästa för HG Wessberg

    PUBLICERAD 2014-09-29 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2014-09-30 16:01

    Textstorlek

    Dela med andra

    HG Wessberg berättade att när han stod på Business Arena för ett år sedan som förhandlingsperson för utbyggnaden av tunnelbanan så fick han frågan om det kommer att gå i mål? Ja hade han svarat lite kaxigt varvid halva salen skrattat och undrat om han visste vad han pratade om.
    – Nu ska jag skryta, det gick jäkligt bra.

    Ja, det var en märkbart nöjd HG Wessberg som var inbjuden till Business Arena för att tala om resultatet av den så kallade Stockholmsförhandlingen där han var statens förhandlingsperson tillsammans med Catharina Håkansson Boman. Tunnelbaneuppgörelsen skapar möjligheter för 78 000 bostäder, 9 nya stationer och en möjlig byggstart så snart som 2016. Han pekar på att det viktiga är att alla politiska beslut fattade, och som var tanken, innan valet. Alla avtal mellan stat, landsting och kommun samt riksdagsbeslut om höjning av trängselskatt som är en väsentlig del av finansieringen.
    – Allt är klart och överlämnat till SL:s tunnelbaneförvaltning som nu ska se till att det här blir verklighet, säger HG Wessberg.

    Den totala investeringen är på 19,5 miljarder kronor, därutöver tillkommer en investering i fordon och depåer för 6,2 miljarder som Landstinget står för.
    – Jag påstår att det här är den mest lönsamma investeringen som gjorts under de senaste tio åren. För Stockholm är och förblir en enormt väsentlig del i Sveriges tillväxtmaskineri, säger HG Wessberg.

    En framgångsfaktor, anser HG Wessberg, var att man tydligt kopplade ihop behovet av en investering i kollektivtrafik med bostadsbyggande, och framförallt att kommuner och landsting är med och betalar. Modellen innebär helt enkelt, menar han, att vill man bygga bostäder och vill ha tunnelbana så går det bra om man är beredd att betala.

    Kommunernas investering ligger på 5,2 miljarder och de som ingått överenskommelsen om att bygga bostäder i samband med tunnelbanebygget är Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun. På frågan om huruvida det verkligen kommer att byggas bostäder så menar HG Wessberg att det är väldigt tydligt i avtalet.
    – De får här förskottera kostnader i utbyggnaden av tunnelbanesystemet som de inte får tillbaks förrän de byggt bostäder, det kallas för incitament.

    Samma modell för höghastighetståg
    HG Wessbergs uppdrag fortsätter nu med andra infrastruktursatsningar som förhandlingsperson i det så kallade Sverigebygget. De nya uppgifterna omfattar bland annat mer kollektivtrafiksatsningar i Stockholm (vilket enligt HG Wessberg innebär mer tunnelbana), spårvagnstrafik i Göteborg och kapacitetsförstärkning av järnvägssystemet i norra Sverige. Men framförallt utbyggnaden av det nya stambanenätet som handlar om ett höghastighetsnät i södra Sverige som knyter ihop Stockholm, Göteborg och Malmö.

    Uppdraget ska i princip vara genomfört under den mandatperiod som börjar nu och man är inne i en faktainsamlingsfas där man åker runt och träffar kommunerna för att få deras bild av infrastrukturbehoven. Men det måste få ta tid innan det är dags att börja lova saker, menar Wessberg, som tror att man kan hamna i en förhandlingsfas 2016. Tanken är att samma modell som använts i Stockholmsförhandlingen ska användas.

    När det gäller planerna för hur sträckorna för höghastighetståg ska gå finns färdiga studier och förberedelsearbeten för Järna-Linköping och Göteborg-Borås. Detta är inget man kommer rucka på, poängterar HG Wessberg, samt att Jönköping blir ett nav när de tre storstäderna ska nås i systemet.
    – Men sedan är det fina i kråksången för mig som förhandlingsperson att det är väldigt lite som är lovat längs de här sträckorna vilket öppnar för ett stort handlingsutrymme. Det blir intressanta diskussioner mellan mig och Catharina Håkansson Boman och de kommuner som väldigt gärna vill vara anknutna till systemet. Och det är ingen gissning att vill man ha en station så går det alldeles utmärkt, om man betalar.

    Mattias Fröjd

     

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived