+
Rosenbad.
  • Storsatsar på infrastruktur och bostäder

    PUBLICERAD 2014-07-02 AV sverrirthor
    UPPDATERAD: 2014-07-03 10:21

    Textstorlek

    Dela med andra

    TAGGAR

    Alliansen presenterade på onsdagen en infrastruktursatsning, Sverigebygget, där man vill investera i jobb, bostäder, kollektivtrafik och infrastruktur. Dessutom vill man bygga en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör i Danmark för att avlasta Öresundsbron.

    Regeringens ambition är att bland annat bygga nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö, förhandla om fler bostäder och satsningar i storstäderna (samma modell som Stockholmsöverenskommelsen) samt pröva förutsättningarna för en fortsatt utbyggnad av järnvägen i Norrland. Dessutom vill man genom ett förenklat regelverk korta planprocessen och öka tillgången på byggbar mark.

    Tanken är att satsningen ska leda till bygget av 100 000 nya bostäder, utöver de bostäder som ingår i Stockholmsöverenskommelsen, och 13 000 nya jobb i byggsektorn fram till 2035. Man förväntar sig att Sverigebygget ska kosta över 400 miljarder kronor i offentliga och privata investeringar fram till 2035. Av dessa beräknas 140 miljoner investeras i stambanorna och ytterligare 70 miljarder ska läggas på övrig infrastruktur och kollektivtrafik i storstäder. 200 miljarder väntas gå till bostäder. Regeringens förhoppning är att Sverigebygget leder till långsiktigt stärkta förutsättningar för tillväxt, företagande och jobb, enligt ett pressmeddelande.

    ”Satsningarna bygger nytt och vidare på de två infrastrukturpropositioner som regeringen lagt och som inneburit stora investeringar i såväl drift och underhåll som nyinvesteringar i järnvägar och vägar i hela Sverige. Tillsammans med tidigare satsningar bidrar Sverigebygget till att nå målet att över fem miljoner personer ska arbeta 2020, vilket kräver ytterligare 350 000 jobb,” skriver man i pressmeddelandet.

    Då Stockholmsförhandlingen, som resulterade i en överenskommelse om tunnelbana mellan Barkaby och Nacka samt 78 000 nya bostäder i Stockholmsregionen, blev en framgång vill regeringen tillämpa samma modell i både Göteborg och Malmö. Man tillsätter en statlig förhandlingsperson som ska skapa förutsättningar för fler satsningar i storstadsregionerna.

    Regeringen vill finansiera satsningen på ett ansvarsfullt sätt, skriver man i sitt pressmeddelande. Staten ska stå för lejonparten av finansieringen av stambanesatsningen men banavgifter skulle kunna bidra till att satsningen genomförs snabbare.

    Satsningen välkomnas

    Regeringens förslag har välkomnats av bland annat Sveriges Byggindustrier och Stockholms stad. I en kommentar skriver Sveriges Byggindustrier att man är på rätt väg.

    ”Det här är en satsning som är nödvändig för att nå för framtida tillväxt och välfärd. Kommande generationer och personer utanför bostadsmarknaden är de största vinnarna,” skriver Björn Wellhagen, näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier. Även Sten Nordin (M), finansborgarråd i Stockholm beskriver satsnigen som glädjande.

    ”Det är mycket glädjande att regeringen är så tydligt på offensiven när det gäller infrastrukturen i Stockholm och andra delar av Sverige som vill fortsätta att växa. Med ännu mer tunnelbana underlättas livet och stockholmarna kan fortsätta att bli fler samtidigt som livskvaliteten ökar,” skriver han i ett pressmeddelande.

    Sverrir Thór

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived