+
Fredrik Tenfält och Hans Wallenstam. Foto: Sigurdur J. Olafsson.
  • Trängselskatt eller inte

    PUBLICERAD 2014-04-11 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2014-04-13 07:29

    Textstorlek

    Dela med andra

    Infrastrukturen och dess utveckling ses som det kanske allra viktigaste för Göteborgs framtid med Västsvenska paketet i centrum. 34 miljarder ska investeras där en stor del av kakan ska finansieras av trängselskatten. Politiskt är man för trängselskatt men frågan har också väckt sådant motstånd att man lyckats få till stånd en folkomröstning.

    Frågan om trängselskatt, som är en del av Västsvenska paketet, kom upp vid flera tillfällen under Business Arena i Göteborg. Syftet med skatten beskrivs med att det ska ge bättre framkomlighet på vägar, en bättre miljö och att delfinansiera Västsvenska paketet. Men efter att en namninsamling genomförts i Göteborg, där man kräver en folkomröstning, har också kommunfullmäktige röstat ja till att genomföra en folkomröstning, vilket sker i samband med det allmänna valet 14 september.

    Handlarna är en grupp som uttryckt rädsla för att trängselskatten ska innebära färre besök och lägre försäljningssiffror. Fredrik Bergström, WSP Analysis & Strategy Director, tycker dock det är svårt att se hur trängselskatten skulle påverka handeln. Att folk reser in till Göteborg i mindre utsträckning betyder rimligtvis också att färre åker ut, vad blir nettoeffekten? Han poängterar också att det inte är skatt på helgerna då det handlas som mest.
    – Enstaka butiker som ligger fel kan hamna i kläm men jag tror inte det blir någon större påverkan, säger Fredrik Bergström.

    Noterbart är att en folkomröstning är rådgivande och att det krävs ett riksdagsbeslut för att ta bort trängselskatt. Från politiskt håll har man dock inte något klart svar om vad ett nej skulle innebära. Frågan är mycket viktig konstaterade Fredrik Tenfält, politisk redaktör på GP.
    – Jag ser folkomröstningen som en liten vattendelare, får vi ett ja så är det ett ja till utvecklingen av Göteborg och hela regionen. Att infrastruktursatsningarna kan drivas igenom är nyckeln för Göteborgs fortsatta utveckling.

    Från fastighetsägarhåll är man också angelägna om att investeringarna blir av och Hans Wallenstam, vd för Wallenstam, ser trängselskatten som nödvändig.
    – Det är ju klart att vi måste ha det, vi måste satsa framåt och infrastrukturen livsviktig för Göteborgs framtid, säger han.

    Vad händer då om det blir ett nej, frågade Karin Klingenstjerna som var moderator under stadsbyggnadsseminariet.
    – Det finns väldigt många synpunkter och ett stort engagemang i frågan, när det gäller folkomröstningen så är den rådgivande och i huvudsak en politisk fråga. Enkelt uttryckt har vi inga förändrade uppdrag hos parterna, säger Carl-Anton Holmgren, koordinator Västsvenska paketet på Trafikverket.

    I Göteborgs-Posten kunde man läsa i januari att i Göteborgs universitets senaste opinionsmätning att 53 procent säger nej och 37 procent ja till trängselskatten. 10 procent avvaktar. Ser man till vad som framkommer på de sociala medierna verkar ett nej hänga i luften, Facebooksidan ”Ja till trängselskatt i Göteborg” har skrapat ihop 9 391 likes i skrivande stund vilket innebär att man är långt efter sidan ”Nej till trängselskatt i Göteborg” med sina 21 611 likes.

    Mattias Fröjd

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived