+
Ulla Hamilton och Regina Kevius
  • ”Det är rimligt att steg för steg låta bilen betala”

    PUBLICERAD 2014-04-25 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2014-04-29 10:13

    Textstorlek

    Dela med andra

    I Fastighetsnytt den 22 april 2014 menar arkitekten Bodi Karlman att Stockholms krav på p-platser hejdar byggandet. Vi vill börja med att delvis ge Karlman rätt: Stockholm har ingen fastslagen norm för antalet bilparkeringsplatser vid nybyggnation. Vi bygger staden med människan, inte bilen, som utgångspunkt.

    Precis som artikelförfattaren anser vi att det är viktigt att målgruppsanpassa antalet parkeringsplatser per bostadsprojekt. Vi behöver ha en flexibel inställning till bilägandet som utgår ifrån den moderna, urbana vardagens behov. I Stockholm har vi således ingen fastslagen parkeringsnorm, till skillnad mot vad många som vi möter ibland verkar tro. Det är flera år sedan den generella normen om 1,0 bilplats/bostad ströks ur stadens budget.  Istället planerar vi för det antal p-platser som faktiskt behövs, bland annat utifrån stadsdelens förutsättningar, vilken typ av bostäder och storlek det gäller och om det finns välfungerande kollektivtrafik i närheten.

    Vi tar ansvar för det faktum att bilen kommer att fylla ett behov också i framtiden som det inte går att bortse från. Sedan en tid har vi dock kunnat se att intresset för alternativ till egen bil ökar, till exempel genom medlemskap i bilpooler. Därför innehåller Alliansens budget från och med i år så kallade gröna parkeringstal. Detta innebär att byggföretaget/fastighetsägaren kan bygga färre vanliga parkeringsplatser i utbyte mot attraktiva cykelrum i markplan eller medlemskap i en bilpool. Den satsningen är något som vi redan har börjat genomföra.

    Från och med förra årets budget för Stockholm arbetar vi också med så kallade parkeringsköp, som innebär att fastighetsägaren kan välja att betala en fast summa till kommunen och på så sätt själv slippa att bygga ett visst antal parkeringsplatser. Istället uppför kommunen p-platser som boende, besökande och arbetande kan utnyttja vid olika tidpunkter på dygnet. På så sätt kan en och samma parkeringsplats nyttjas mycket mer effektivt.

    Det är rimligt att steg för steg låta bilen betala för den plats den upptar i staden. Trängselskatten har tydliggjort en kostnad för att färdas med bil in och ut ur Stockholm. Vi höjde nyligen parkeringsavgifterna i innerstaden, för att skapa incitament at parkera i garage och på så sätt underlätta framkomligheten för rörliga fordon. Stockholm bör också utveckla en parkeringsstrategi tillsammans med kranskommunerna där avgifter, principer, tillgång och investeringar samordnas. Parkering på gatan ska alltid vara prisledande i förhållande till parkering i garage. Därmed skulle tydliga incitament skapas för att styra parkeringen av bilar in i parkeringsgarage, för att på så sätt kunna använda vårt gemensamma gatuutrymme mer effektivt.

    Ulla Hamilton (M)
    Trafikborgarråd i Stockholms stad

    Regina Kevius (M)
    Stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms stad

    1 kommentarer

    1. Niklas Paulsson 2014-04-28

      Grunden för det stora bilberoendet och den kaotisk trafiksituationen är det totala misslyckandet att bygga ut en effektiv kollektivtrafik. Att knappt bygga en meter tunnelbana i Stockholm på 40 år en en stor skandal! Nu händer det lite men det är långt ifrån tillräckligt. Stockholm behöver en ringlinje och mer! Bilpooler och lägre parkeringskrav är mycket bra men då krävs gångavstånd till effektiv kollektivtrafik som tunnelbana och pendeltåg.

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived