+
Testtåget Bild: Bombardier
  • Färre förseningar med höghastighetståg?

    PUBLICERAD 2012-02-23 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2012-02-27 14:48
    Ett skandinaviskt höghastighetståg om 250 km ger större intäkter för tågoperatörerna, färre förseningar och upp till 30 procent fler resor. Detta enligt forskningsstudien Gröna tåget.
    Textstorlek

    Dela med andra

    Gröna tåget är ett koncept för skandinaviska höghastighetståg, tillika en stor forskningsstudie som pågått i 7 år. Bland de involverade finns bland andra ett antal forskare vid KTH Järnvägsgruppen, Trafikverket, Bombardier och ett flertal tågoperatörer.

    Studien beskriver hur ett skandinaviskt höghastighetståg om 250 km/h ska kunna köras på befintliga järnvägar, i det bistra svenska vinterklimatet och det med ökad förtjänst för såväl tågoperatörer som affärsresenärer och privatresenärer.
    – Kostnaderna för operatörerna minskar med 15-25 procent jämfört med andra tågkoncept. En viktig anledning är att Gröna tåget har bred vagnskorg med flera bekväma sittplatser i varje vagn. Det passar i Sverige, Norge och Finland, och i Danmark pågår just nu undersökningar, säger Oskar Fröidh, en av forskarna vid KTH som jobbat med Gröna tåget.

    Fler resor är också ett resultat av Gröna tåget. Exempel från Sverige visar att resandet kan öka med 30 procent jämfört med dagens snabbtågstrafik. Anledningarna till det ökande resandet är kortare restider, lägre biljettpris och färre tågbyten.
    – Tågresenärerna kan få billigare biljetter och snabbare resa med Gröna tåget. För att få störst nytta av nya snabbtåg måste banorna samtidigt rustas upp för högre hastigheter, säger Oskar Fröidh.

    En annan av fördelarna med Gröna tåget är god punktlighet även i högtrafik. Med effektiv utformning av tågdörrar, tågkupéer och effektiv bagagehantering går det att reducera såväl uppehållstider och förseningar.
    – Ett viktigt mål är att få kort restid och samtidigt en lugn färd utan skakningar. Det innebär att man ska kunna köra i 250 km/h på befintliga upprustade banor, och även köra snabbare i kurvorna än dagens tåg. Vi har här utvecklat aktiva fjädringssystem, som ger en mycket behaglig färd i höjda hastigheter på de inte alltid perfekta spåren. Vi har också utvecklat teknik för att få ett ”spårvänligt” tåg som inte kräver omfattande extra underhåll, säger Evert Andersson, professor emeritus vid KTH och Gröna tågets koordinator.

    Han tillägger att de slog nordiskt hastighetsrekord på 303 km/h på det befintliga spåret, som nätt och jämnt uppfyllde kraven för att köra 200 km/h. Påkänningarna på spåret var betydligt lägre än vad som krävs för dagens tåg i lägre hastigheter.

    De framtida tågen har förutsättningar att ge ännu mindre miljöbelastning än dagens tåg.
    – Energianvändningen kommer att kunna minska med 25-35 procent, räknat per passagerare och kilometer. Minskat luftmotstånd och nya framdrivningsmotorer med lägre förluster bidrar till detta. Men även det föreslagna tågkonceptet, med flera bekväma platser per meter tåg, är viktigt i detta avseende, säger Evert Andersson.

    Redaktionen

    Källa: Pressmeddelande KTH

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived