• NK får utegym på taket

    PUBLICERAD 2018-02-13 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2018-02-13 17:05

    Textstorlek

    Dela med andra

    Nordiska Kompaniet i Stockholm presenterade på tisdagsmorgonen det största förändringsarbetet i varuhusets historia. Mer butiksytor, utegym på taket, fler matställen och större fokus på digitalisering utlovas.  

    ”Jag vill ta världen till Sverige och Sverige till världen. Jag vill att NK inte bara är en plats där man säljer varor. Det ska vara en kommersiell och kulturell teater”, sade NK:s grundare Josef Sachs någon gång i början av 1900-talet.

    – Visionen står fast, men förnyelse krävs för att stärka vår position. Vi presenterar därför nu en av de största förändringarna i varuhusets historia. Jag är övertygad om att Sachs skulle vara stolt över vår utveckling, säger NK:s marknadschef Daniels Stipich under en presskonferens.

    Digitaliseringen och förändrade kundbeteenden ligger delvis bakom förändringen.

    – Vi måste anpassa oss och se till att vara attraktiva i framtiden. Vi jobbar aktivt med att utöka våra digitala kanaler och tror att den fysiska handeln kommer att vara en viktig plats för upplevelser och inspiration, säger Bo Wikare, tillförordnad vd för NK.

    NK:s kundklubb står för 60 procent av den totala försäljningen på cirka 2,5 miljarder kronor, vilket gör att varuhuset vill satsa ännu mer på det personliga mötet med kunden.

    Ledningen vill ta varuhuset ”in i en ny epok” genom att stöpa om 50 procent av den nuvarande butiksytan de kommande tre åren för att satsa på framför allt sportmode, hälsa, träning och mat – segment som redan i dag går bra. Även premium- och lyxsegmenten går starkt, varav fyra nya lyxvarumärken introduceras i år.

    – Vi kan redan nu avslöja att Balenciaga och Valentino flyttar in i november och därmed öppnar sina första butiker i Sverige, säger varuhuschefen Andreas Edström.

    Men den allra största nyheten är nog att varuhuset växer med 20 procent genom att delar av p-huset Parkaden, på andra sidan Regeringsgatan, också blir butiksyta. Där får NK en ny entré och rulltrappa som sammankopplar båda sidorna av varuhuset och gör varuhuset lättillgängligare för alla som kommer från p-huset. På taket har varuhuset fått bygglov för ett utomhusgym med löparbanor, padeltennisbanor och en juicebar.

    – Vi har jobbat med det här i nästan två år bakom kulisserna och försökt lägga pusslet för vad vi vill göra. Vi har velat hitta mer yta.

    Även andra företag satsar stort på området kring Regeringsgatan. AMF jobbar med Mood District och Pembroke ska utveckla Passagenhusen.

    – Av den anledningen vill vi också vara med och lyfta nuvarande Parkaden. Vi tror väldigt mycket på Regeringsgatan, som blir trevligare och mer intressant framöver, säger Andreas Edström.

    Vilka parter har ni haft samtal med?
    – Vi har fört dialog med Stockholms stad om de konkreta byggloven för NK Parkaden och taket. Det är bland annat en skyddad fastighet så vi kan inte förändra fasaden.

    Hufvudstaden håller redan på och bygger på gatuplanet vid Parkaden, med Stomberg & Co som underentreprenör. Varuhusdelen beräknas bli klar redan i höst och utegymmet under våren 2019. Även det befintliga NK-huset kommer att få en takterrass, med både inom- och utomhusservering.

    – Vi har skickat in en detaljplaneändring, men har inte sökt bygglov ännu.

    Hela ombyggnadskarusellen av varuhusytorna började redan i februari och väntas bli klart i år.

    – Vi kommer självklart att se till att ombyggnationen blir så smidig som möjligt för våra kunder fram till 2020. Stilen kommer att vara densamma, men moderniserad på ett smakfullt sätt.

    Fakta:
    Sportmodeytan utökas med 600 kvadratmeter.
    Fyra nya lyxvarumärken öppnar i år, bland annat Valentino och Balenciaga.
    Fem nya herravdelningar lanseras 2019.
    Varje våningsplan ska ha någon typ av restaurang, bar eller café.
    NK Parkaden ger 3 500 kvadratmeter ny varuhusyta.
    SATS i Parkaden blir en NK-avdelning.

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

  • Systemkrav bromsar byggandet

    Digitalt Missnöjet växer mot speciellt statliga aktörer inom byggbranschen som förespråkar en specifik mjukvara. Kritiker pekar på att det är konkurrenshämmande, kostnadsdrivande och går stick i stäv med både lagen om offentlig upphandling och internationella policys för branschen.

  • Blocken överens om RUFS 2050

    Nyheter Samtliga partier i Stockholms Landsting har nått en blocköverskridande överenskommelse om den nya regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen, RUFS 205o.

  • Att etablera en etablering

    Business Arena Umeå De elintensiva företagen har på allvar fått upp ögonen för norra Sverige. Facebooks etablering i Luleå öppnade många dörrar och närmast ser det ut som att Northvolt drar igång bygget av sin stora batterifabrik i Skellefteå. Under Business Arena Umeå diskuterades hur man skapar förutsättningar för etableringar. Det konstaterades att ingen som får en etablering om man inte jobbar för det, och avsaknaden av bromsklossar är en stor fördel.

  • ANNONS
    • Datscha etablerar i Luleå

      Fastighetsmarknad – norr Diös hyr ut till Datscha på Varvsgatan i Luleå. Lokalen kommer rymma Datschas nya etablering Datscha Devnest, ett utvecklingscenter för molnbaserade lösningar för fastighetsinformation och fastighetsanalys.

    • Serneke bygger i Staffanstorp

      Bostäder - Syd Serneke ska uppföra 61 lägenheter och 10 radhus i Vikhem, i Staffanstorp med ett ordervärde på nästan 100 miljoner kronor. Beställare är Lernacken Projekt AB. 

  • Proposition för digital planprocess

    Bostäder, Valåret 2018 Regeringen lägger fram en proposition som ska ge staten rätt att meddela föreskrifter om standarder för kommunernas planprocesser. Syftet är ett få en med digital och samordnad process. 

  • ANNONS
  • Högtrycket håller i sig i Göteborg

    Fastighetsmarknad, Mipim, Väst Bristen på kontor i Göteborg har under flera år varit på tapeten, och med en hyreshöjning på sju procent förra året är marknaden fortsatt het.

  • Detaljplan för Tumba Skog antagen

    Bostäder På torsdagskvällen antog Botkyrkas kommunfullmäktige detaljplanen för 500-700 nya bostäder i Tumba Skog. Markområdet ägs av SHH Bostad tillsammans med LO och Fastighets AB Bodal.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived