+
Bojan Ticic. Foto: Sigurdur J Ólafsson.
  • E-handeln är död!  

    PUBLICERAD 2018-02-04 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2018-02-05 20:10

    Krönikan kommer även att publiceras i Fastighetsnytt nummer 1, 2018. Tidningen utkommer den 16 februari.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Ni är säkert många som den senaste julen beställt klappar och annat på nätet. Ni var säkert i tron om att det hela skulle gå smidigt, vara billigare än i fysisk butik och också komma fram i tid. Rent av vara oemotståndligt praktiskt! Det gjorde även yours truly. Men låt mig nu berätta en historia för er.  

    Min kära mor skulle få en fin hårfön av mig i julklapp hade jag bestämt. Dels för hennes egen skull, men också för min, då jag länge irriterat mig över bristen på funktionaliteter i hennes gamla fön. Jag valde att e-handla hårfönen eftersom det verkade bra, billigt och praktiskt, i enlighet med ovan. Jag gjorde beställningen med leveransgaranti eftersom jag gärna ville få paketet före julafton. Den webshop som jag gjorde beställningen på var på svenska och hade dessutom en .se-adress, men hårfönen skickades från Portugal via Tyskland och Storbritannien fick jag veta efter att beställningen skickats iväg och paketet kunde spåras. Naturligtvis kom det inte fram i tid. Följande dialog utspelade sig på mitt uthämtningsställe: 

    -Hej! 

    -Hej!  

    -Jag skulle vilja hämta ut ett paket.  

    -Är det Postnord eller Schenker?  

    -Ehum, jag har ingen aning, men jag tror det är Schenker. 

    -Okej, då är det nästa kassa du behöver gå till.  

    -Okej. 

    -Hej, jag skulle vilja hämta ut ett paket. Det är egentligen en försenad julklapp, så jag undrar om jag skulle kunna skicka den vidare direkt till min mamma? 

    -Ja, det går bra. Du går bara in på Schenkers hemsida, fyller i alla uppgifter, betalar så är det klart.  

    -Jaha, okej, men behöver jag inte en fraktsedel?  

    -Jo, den får du skriva ut hemma.  

    -Men jag har ingen skrivare hemma.  

    -Vi kan inte hjälpa dig med det.  

    -Okej, måste det inte vara på sånt där självhäftande papper?  

    -Det stämmer, du skriver ut på etikettpapper.  

    -Men jag har ju inte en skrivare hemma, och hade jag haft det så hade jag inte haft etikettpapper till den. Kan ni hjälpa till att skriva ut fraktsedeln?  

    -Nej tyvärr, men på fotoaffären på Ringvägen kan de göra det.  

    -Okej, ehmmm. Kan jag skicka paketet med Postnord då? Som ett vanligt postpaket alltså? 

    -Jag vet inte, du får kolla med min kompis i nästa kassa. 

    -Hej, jag har hämtat ut det här paketet hos din kompis och skulle vilja skicka det till Örebro. Kan jag lämna in det hos dig? 

    -Nej, tyvärr asså vi är bara ett utlämningsställe.  

    -Okej. Vet du hur jag kan skicka ett paket till Örebro?  

    -Ja, du får gå till Hemköp Mariahallen. De kan fixa det.  

    -Okej, hej. 

    -Hej. 

    Paketet skickades till min mor och kom också fram dagen därpå. Snyggt jobbat av Postnord ändå, trots alla skriverier i media. När min mamma full av förväntan öppnade paketet, visade det sig dock att fönen var försedd med en brittisk stickkontakt. Efter kontakt med aktuell webshop påpekade jag att det inte är tillåtet att saluföra produkter som inte följer Elsäkerhetsverkets krav avseende konsumentprodukter som vänder sig till den svenska marknaden. De i sin tur avsäger sig allt ansvar eftersom det tydligt framgick av produktspecifikationen på hemsidan att fönen var försedd med en brittisk stickkontakt.  

    Jag har nu googlat vilken fysisk butik som håller med det absolut högsta priset på fönjäveln. Jag kommer att gå dit och köpa två stycken som straff för min snåla dumdristighet. 

    Länge leve den fysiska handeln!     

    Bojan Ticic

    7 kommentarer

    1. Lars Sundvall 2018-02-07

      Svaga e-handelsföretag. Efter att ha läst din krönika är det lätt att förstå att Amazon har 43% av marknaden i USA. Inte svårt att konkurrera ut de aktörer du beskriver. Om det är ett tecken på e-handelns död eller på att tidiga lycksökare är på plats får du gärna återkomma till mig om.

      Reply

    2. Marcus 2018-02-06

      Igenkännande Bojan! Man får det man betalar för. hahaha
      Hoppas och tror på en förbättring av e-handeln, hela vägen ut till konsumenten. Men det krävs såklart en hel del investeringar. Frågan är väl vem som ska betala?

      Reply

    3. Michael 2018-02-05

      Har haft motsvarande problem med en stor svensk web-handel. Då gällde det retur pga skada. Prova Amazon.de! Har beställt många gånger utan problem! Det ringde till och med upp en lördag kväll kl 22.10 då mitt lösenord inte fungerade. När jag inte kunde logga in fick jag frågan om de skulle kontakta mig på mail eller ringa. Jag kryssade i ringa och slog ihop datorn och förväntade mig ett samtal på måndagen. Det tog 5 minuter och en vänlig medarbetare från Amazon ringde och hjälpte mig att logga in så jag kunde fullfölja mitt köp! Service!

      Reply

    4. Anders 2018-02-05

      Bara gnäll över sund konkurrens, antagligen för att du har intressen i centrumanläggningar :) Har du förresten sett Falling down?

      Reply

    5. Stig-Björn Ljunggren 2018-02-05

      Jag tror e-handeln kommer att revolutionera världen. Liksom robotarna. Men det kommer att ske först den dag det fungerar. Som att kunna köpa SJ-biljetten i automaten utan krångel, att roboten som svarar hos banken fattar vad man vill eller att GPS-en visar rätt väg fast jag åker till Lycksele.
      Eller att touchknappen till kranen på tågtoaletten fungerar. Fram tills dess, ge oss en riktig kranjävel som man skruvar på!

      Reply

    6. Cajsa 2018-02-05

      Haha – rolig (men ändå sorglig) läsning, och jag förstår din frustration. Been there…

      Reply

    7. Rebecka 2018-02-05

      Underbar krönika! Humor och mitt i prick.

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

  • Systemkrav bromsar byggandet

    Digitalt Missnöjet växer mot speciellt statliga aktörer inom byggbranschen som förespråkar en specifik mjukvara. Kritiker pekar på att det är konkurrenshämmande, kostnadsdrivande och går stick i stäv med både lagen om offentlig upphandling och internationella policys för branschen.

  • Blocken överens om RUFS 2050

    Nyheter Samtliga partier i Stockholms Landsting har nått en blocköverskridande överenskommelse om den nya regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen, RUFS 205o.

  • Att etablera en etablering

    Business Arena Umeå De elintensiva företagen har på allvar fått upp ögonen för norra Sverige. Facebooks etablering i Luleå öppnade många dörrar och närmast ser det ut som att Northvolt drar igång bygget av sin stora batterifabrik i Skellefteå. Under Business Arena Umeå diskuterades hur man skapar förutsättningar för etableringar. Det konstaterades att ingen som får en etablering om man inte jobbar för det, och avsaknaden av bromsklossar är en stor fördel.

  • ANNONS
    • Datscha etablerar i Luleå

      Fastighetsmarknad – norr Diös hyr ut till Datscha på Varvsgatan i Luleå. Lokalen kommer rymma Datschas nya etablering Datscha Devnest, ett utvecklingscenter för molnbaserade lösningar för fastighetsinformation och fastighetsanalys.

    • Serneke bygger i Staffanstorp

      Bostäder - Syd Serneke ska uppföra 61 lägenheter och 10 radhus i Vikhem, i Staffanstorp med ett ordervärde på nästan 100 miljoner kronor. Beställare är Lernacken Projekt AB. 

  • Proposition för digital planprocess

    Bostäder, Valåret 2018 Regeringen lägger fram en proposition som ska ge staten rätt att meddela föreskrifter om standarder för kommunernas planprocesser. Syftet är ett få en med digital och samordnad process. 

  • ANNONS
  • Högtrycket håller i sig i Göteborg

    Fastighetsmarknad, Mipim, Väst Bristen på kontor i Göteborg har under flera år varit på tapeten, och med en hyreshöjning på sju procent förra året är marknaden fortsatt het.

  • Detaljplan för Tumba Skog antagen

    Bostäder På torsdagskvällen antog Botkyrkas kommunfullmäktige detaljplanen för 500-700 nya bostäder i Tumba Skog. Markområdet ägs av SHH Bostad tillsammans med LO och Fastighets AB Bodal.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x Bojan Ticic. Foto: Sigurdur J Ólafsson.