+
Catharina Håkansson Boman och Tomas Eneroth. Foto: Sverigeförhandlingen.
  • Sverigeförhandlingens slutrapport överlämnad

    PUBLICERAD 2017-12-20 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2017-12-20 14:05

    Textstorlek

    Dela med andra

    Under onsdagens pressträff överlämnade Catharina Håkansson Boman Sverigeförhandlingens slutrapport till infrastrukturministern Tomas Eneroth. Nu är det upp till regeringen att bestämma sig för om det blir något av det hela.

    I den förhandlingsmodell som man valt att kalla för värdeskapande förhandling har uppdraget handlat om allt från ny förbindelse över sundet till järnvägar i norr. Men störst fokus har legat på höghastighetståg kopplat till bostäder. Totalt 285 400 nya bostäder finns med i kommunernas åtagandet kopplat till höghastighetsbanan, varav cirka 200 000 är i storstäderna.

    Den stora knäckfrågan blir nu om det finns pengar att bygga den nya järnvägen. Sverigeförhandlingen föreslår att snabbtågen får eget anslag där merparten lånas upp via Riksgälden och gröna obligationer. Totalt handlar investeringen, enligt Trafikverket, om 230 miljarder kronor. Framförallt vill man att hela systemet byggs på en gång för att kunna gå i mål 2035. Att enbart bygga etappvis via de traditionella anslagen i den takt ekonomin tillåter, som regeringen föreslagit, skulle enligt Sverigeförhandlingen innebära en färdigställd höghastighetsjärnväg tidigast 2095.

    I Trafikverkets förslag till ny nationell plan har dock hastigheten sänks från tänkta 320 km/timmen och  de nya banorna dimensioneras istället för hastigheter på 250 km/timmen. Anledningen är dagens planering som är baserad på anslagsfinansiering. Något man motiverade med: ”Dimensionering för högre hastighet än så skulle medföra högre kostnader som är svåra att motivera, eftersom den högre hastigheten inte bedöms kunna nyttjas fullt ut förrän långt fram i tiden. Det beror på att det inte är sannolikt att tågoperatörerna kommer att kunna motivera investeringar i dyra höghastighetståg förrän längre sammanhängande sträckor kan trafikeras i högre hastigheter.”

    Problemet med detta, enligt Sverigeförhandlingen, är att dels får man inte ut de största nyttorna innan systemet är färdigbyggt, och samtidigt tappas en del av konkurrenskraften mot flyget om hastigheten sänks. Men frågan är vad det innebär för de avslutade förhandlingarna där avtal slutits kring hastigheten 320 kilometer i timmen.
    -Avtalen gäller en snabb utbyggnad och för tåg med hastigheter på 320 kilometer i timmen, säger Catharina Håkansson Boman.

    Hennes kollega i Sverigeförhandlingen, HG Wessberg, har i en tidigare intervju med Fastighetsnytt sagt att man får ta om förhandlingarna om förutsättningarna förändras.

    Infrastrukturministern som under pressträffen fick frågan om vad som prioriterades mest – kostnad eller hastighet – konstaterade att det hänger ihop vilket man noterade tydligt när Trafikverket sänkte hastigheten till 250 kilometer i timmen på sträckan mellan Järna och Linköping och på så vis minskade kostnaderna med 11 miljarder, samtidigt blev restiden några minuter längre.
    -Det är en avvägning som Trafikverket gjorde utifrån de ramar de hade. Men det är som Sverigeförhandlingen säger att det är klart att hastigheten som helhet har betydelse för dess konkurrenskraft med flyget eller för att vinna skalfördelar. Det är något vi får ta med oss i fortsatta diskussioner. Men en sak ska alla vara klara över och det är att vi kommer inte försätta oss i en situation där vi inte känner att vi har kostnadskontroll och har ordning och reda i ekonomin. Och det är det mest avgörande, att oavsett finansieringsmodell så ska vi veta vilket åtagande det är och vilka effekter det får för andra statsfinansiella prioriteringar, säger Tomas Eneroth.

    Den slutliga nationella planen för transportinfrastrukturen 2018-2029 beslutas av regeringen under våren 2018.

    Mattias Fröjd

     

     

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

  • C: Testa affordable housing i Stockholm

    Bostadsfrågan, Opinion Stora delar av Europa och OECD har omfattande satsningar på överkomliga bostäder, ”affordable housing”, något som Sverige saknar helt. Vi behöver erkänna att regeringen, liksom styret i Stockholm, inte levererat. Det uppenbara i Stockholm och Sverige är att lätta på dyra regleringar för att få ned kostnaderna i utbyte mot att en andel av de som byggs måste hyras ut till lägre hyror. 

  • Linda Rosen blir vd på Lindbäcks

    Norr, Rekrytering Linda Rosén blir vd på Lindbäcks Group AB. Hon kommer närmast från rollen som leancoach på företaget. 

  • Jesús Azpeitia till Tengbom

    Rekrytering Arkitektprofilen Jesús Azpeitia har rekryterats som kreativ ledare för Tengbom i Stockholm. Hans uppdrag är att stärka uttrycket och innovationen i gestaltningen.

  • ANNONS
    • Serneke miljoninvesterar i fjällanläggning

      Hotell Serneke investerar 10 miljoner kronor på Fjätervålen och blir därmed 40-procentiga ägare till fjällanläggningen. Det beslutades på en årsstämma i helgen.

    • Newsec får driftuppdrag

      Hotell Newsec har fått i uppdrag att sköta driften av Blue Hotel på Lidingö, Stockholm. Fokus i det nytecknade uppdraget ligger på teknisk service och drift av alla hotellets faciliteter, inklusive konferens och spa.

  • Miljardorder från Akademiska Hus

    Fastighetsmarknad, Forskning Akademiska Hus har givit NCC i uppdrag att bygga ut Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Ordervärdet uppgår till 915 miljoner kronor. 

  • ANNONS
  • JLL stärker upp retail i Göteborg

    Rekrytering Pernilla Andersson rekryteras till JLL:s kontor i Göteborg där hon ska arbeta med uthyrning av retail. Hon har enligt ett pressmeddelande från JLL många års erfarenhet av kvalificerad rådgivning kopplat till retail.

  • Oscar bildar JV med Starwood

    Bostäder Oscar Properties och den internationella investmentjätten Starwood Capital har bildat ett joint venture kring utvecklingen av Oscars projekt Primus 1 på Lilla Essingen.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x Catharina Håkansson Boman och Tomas Eneroth. Foto: Sverigeförhandlingen.