• Politiskt spel stoppar bygge

    PUBLICERAD 2017-12-12 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2017-12-27 13:16

    Textstorlek

    Dela med andra

    Vasakronan presenterar sitt förslag om Kymlinge i februari, men det mesta pekar på att projektet får rött ljus. ”Det är ett otroligt spännande arbete, men vi saknar Sundbybergs stad i utredningen”, säger Per Thiberg på Vasakronan.

    Den politiska striden om en oöppnad tunnelbanestation i norra Stockholm fortsätter. Vasakronan vill bygga en ny, hållbar stadsdel med cirka 6 000 bostäder, arbetsplatser och service i Norra Kymlinge. Men Sundbybergs stad väljer att stå utanför utredningen trots att man 2004, samtidigt som Igelbäckens naturreservat inrättades, tecknade avtal med fastighetsbolaget om att tillsammans utreda förutsättningarna för att bebygga delar av området.

    – Sedan dess har det egentligen inte funnits något stöd i Sundbybergs stad för det, vilket vi tycker är synd, säger Per Thiberg, affärsutvecklingschef på Vasakronan.

    Vasakronan ägs av pensionskapitalet 1-4 AP-fonden och är en stor markägare som bedriver flera viktiga byggprojekt i kommunen, men ändå har politikerna knappt lyft ett finger för att stödja utredningen. Fastighetsbolaget utreder därför nu själv möjligheterna för att bygga en ny, hållbar stadsdel söder om Kista och norr om Igelbäckens naturreservat, vid Norra Kymlinge.

    – Jag tycker att det är synd att säga nej innan man ens tittat på möjligheterna. Det är lite fel ordning. Men vi har kommit rätt långt med utredningen och håller nu på och knyter ihop all den kunskap vi byggt upp. Det blir väldigt intressant att diskutera det färdiga förslaget i februari, säger Per Thiberg.

    Kymlinge tågstation byggdes på 60-talet, men togs av olika skäl aldrig i bruk även om landstinget investerade en miljard på ”fiaskoprojektet”. Per Thiberg tycker att det är högst märkligt att kommunen inte nyttjar investeringen som redan gjorts med tanke på att Sverige spenderar miljarder på ny infrastruktur just nu.

    – Förutsättningarna är de absolut bästa eftersom det redan finns en färdig tunnelbanestation.

    ”Direkt oansvarigt”
    Stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog (S), som har suttit med i Sverigeförhandlingen och tagit fram nya kollektivtrafiksatsningar, poängterar att sådana här satsningar behövs eftersom efterfrågan på nya bostäder och ny infrastruktur kommer att bli högre då befolkningen i Stockholms län växer med nästan en halv miljon invånare var tionde år.

    – Det är direkt oansvarigt att Sundbyberg inte tar regionalt ansvar, speciellt med tanke på att det redan finns spår i Kymlinge. Det vore riktigt sorgligt om man struntar i RUFS-kriterierna om att nyttja bra kollektivtrafiklägen och bygga miljövänligt.

    Jonas Nygren (S), förbundschef på Hyresgästföreningen, som var kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg fram till 2015 men avgick när Socialdemokraterna förlorade majoritet på grund av den djupt infekterade frågan, säger att det här handlar om ett politiskt spel.

    – Det handlar om helt andra saker än Kymlinge egentligen. Det handlar om majoriteten i Sundbybergs stad. Enda sättet att gå vidare är att Moderaterna och Socialdemokraterna kommer överens.

    Men det misslyckades man med både 2010 och 2014, och dagens kommunstyrelsens ordförande, Mikael T Eriksson (M), fortsätter än i dag, efter alla de politiska turerna att avfärda utvecklingsplanerna.

    – Samtliga åtta partier röstar nej till att exploatera i Kymlinge, säger han.

    Partierna vill snarare utöka naturreservatet i Södra Kymlinge till hela området, även kring tunnelbanan, det vill säga området där Vasakronan vill bygga.

    Hur kan ni tacka nej till nya bostäder mitt i en bostadskris?
    – Sundbybergs kommun har flera år i rad byggt mest i hela landet och planerar att fördubbla sin befolkning fram till 2030. Här byggs det som aldrig förr. Vi slog rekord i antalet byggstarter förra året och gör det antagligen igen.

    Totalt ska det byggas över 20 000 nya bostäder fram till år 2030, vilket är en fördubbling av dagens bostadsbestånd i kommunen.

    Varför utvidgas naturreservatet mitt i en bostadskris?
    Varför frågar du inte Karin Wanngård (S) i Stockholm stad samma fråga. Hon utropade fyra nya naturreservat i början av året. Vi har 20 000 nya bostäder i planen och fokuserar på att fortsätta vara den kommun som bygger mest i Sverige. Fler kommuner behöver göra sitt.

    Kan Kymlinge bli aktuellt när målet om 20 000 bostäder nåtts?
    – Det skulle i sådana fall inträffa efter 2030 och jag har svårt att skriva ut löften för mina efterträdare. Det är en fråga som framtida politiker får svara på.

    Betyder det att ni inte kommer att godkänna detaljplanen?
    – Vi har en god relation med Vasakronan och kommer naturligtvis att ta emot förslaget. Men om man tittar på hur partierna har röstat historiskt så vill man utvidga naturreservatet. Det får vi ha en diskussion med Vasakronan om och hur det går ihop med deras planer.

    Per Thiberg kan förstås inte avslöja några exakta detaljer kring förslaget ännu, men säger att bolaget bland annat vill förbättra ljudmiljön i Norra Kymlinge och naturreservatet som är gravt bullerstört längs hela Kymlingelänken.

    – Vi tror att naturreservatet kommer att utnyttjas mer om det görs och tunnelbanestationen öppnas.

    Han är imponerad över att det byggs så mycket i Sundbyberg, men tycker inte att kommunen på grund av det ska lägga andra projekt på hyllan. Främst eftersom det handlar om långsiktiga projekt som kräver sin tid. Vasakronans byggprojekt i Järvastaden och Ursvik i Sundbyberg startade exempelvis redan för 15 år sedan och har kommit ungefär halvvägs.

    – Utbyggnadstiden för sådana här projekt tar aldrig mindre än 20 år från beslutsdatumet och tar dessutom flera år att starta. Det är viktigt att börja planera redan nu, vilket vi också gör men tyvärr utan kommunen.

    Fastighetsnytt har även pratat med landstingsrådet Gustav Hemming (C) för att se vad han tycker om exploateringen och han väljer att lyfta fram för- och nackdelar.

    – Kymlinge är ett kollektivtrafiknära område och det finns goda förutsättningar för att bygga bostäder nära ett grönområde. Men vi vill samtidigt inte ha ett läge 2050 där vi inte har några grönområden. Det gäller att i stället bygga tätt, högt och bevara grönområden.

    Jan Valeskog (S) säger att det inte är något problem i Kymlinge, då Vasakronan vill bygga norr om reservatet. Han säger att Gustav Hemming borde stå upp för regionplanen i stället för att vara sina partivänner till lags.

    – Vi måste faktiskt nyttja de bästa platserna. Det finns gott om parkmark och grönområden, det är inget problem i Kymlinge. Jag uppfattar snarare att de borgerliga är fega, inte vågar ta debatten och struntar i sitt regionala ansvar.

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived