+
Foto: Maria Nordlander.
  • Nyproduktion inom köpcentrum bromsar in

    PUBLICERAD 2017-12-05 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2017-12-05 14:52

    Textstorlek

    Dela med andra

    TAGGAR

    I en ny rapport, Svenska Köpcentrum 2017, från NCSC och HUI Research är prognosen för köpcentrumhandelns tillväxt en procent för 2017, att jämföra med fem procent 2016.

    Prognosen utgår bland annat från kända nyckeltal avseende 2017, branschernas utveckling, e-handelns tillväxt och utbyggda handelsplatser. Köpcentrumbranschens utveckling 2016 drevs till stor del av nyproducerade köpcentrum som till exempel Mall of Scandinavia och Avion Shopping. Den bedömda tillväxten om 1 procent 2017 innebär att köpcentrumen tappar marknadsandelar till e-handeln.

    – Under 2017 har nyproduktionen bromsat in, vilket starkt bidrar till den lägre prognostiserade utvecklingen. Däremot bidrar restauranger och service till ökad tillväxt. Branschen håller på att ställa om till att bli mer av en mötesplats än en shoppingdestination, säger Tobias Rönnberg analytiker på HUI, i ett pressmeddelande.

    Tillväxten för handelsområden skrevs till 3 procent 2016 och förväntas ha en motsvarande utveckling 2017.

    Redaktionen

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x