• Sthlm Tech Fest om fastighetsbranschen

    PUBLICERAD 2017-09-04 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2017-10-30 13:30

    Textstorlek

    Dela med andra

    På söndag drog Stockholm Tech Fest igång och håller på i tre dagar. Under ett seminarium behandlades framtidens boende och arbetsplatser.

    I panelen fanns Louise Lindh, vd för Lundbergs, Andreas Broryd, vd för Workaround, Fredrik Ellsätter, vd för DriveNow Sweden och Ari Mir, CMO för Clutter.

    Men innan de fick komma till tals pitchades två startups, Base2 och Hoffice. Det förstnämnda samarbetar med stora fastighetsbolag och företag som levererar olika tjänster till hemmet, ett samarbete som sägs driva upp fastighetspriser och sänka onödiga logistikkostnader.

    – I dag levereras tjänster som bilpooler, städning, tekniksupport och annat hem till oss. Det kräver en säker plattform som kan ta hand om den stora mängd data som delas i samband med sådana tjänster. Vi erbjuder ökad fastighetssäkerhet och ger de möjlighet att återfå kontrollen över vem som använder byggnaden, säger Lena Koerth på Base2.

    Från Hoffice fanns Christofer Gradin Franzén på plats för att prata om ett globalt nätverk för egenföretagare, som har totalt popup-kontor i 140 städer runtom i världen. Det handlar i princip om en gratistjänst som bygger på kollektivt samarbete och effektivitet för att slippa anlita entreprenörer.

    – Jag är ingen startup person ännu, utan är psykolog och har arbetat med något som kallas för kollektiv intelligens. Det finns bättre möjligheter för en individ att hantera svårigheter i en grupp snarare än individuellt. På så sätt har vi lyckats samla entreprenörer runtom i världen, som kan nätverka och samarbeta.

    Sedan blev det dags för panelen och Louise Lindh, vd för Lundbergs, var först ut.

    Hur ser Lundbergs på digitaliseringen?
    – Vi ser på våra kunder och vill ge dem bra erfarenheter och förhöjd livskvalitet. Detta görs i samarbete med företag som jobbar med hållbar stadsutveckling och andra företag, kunder och organisationer.

    Förstår fastighetsbranschen vad digitaliseringen innebär?
    – Jag tror att de håller på att vakna upp. Själv har jag jobbat med frågorna i två år och kan inte säga att vi kommit långt eftersom de flesta bolag är väldigt slappa och inte tror att de behöver göra några förändringar. De måste våga testa och om det inte fungerar då provar man något annat.

    Hon säger att problemet är att de flesta fastighetsbolag främst tar hänsyn till digitaliseringen när det gäller nya projekt, men inte befintliga. Den starka tillväxten inom fastighetsbranschen beskrivs som ytterligare en anledning till den långsamma utvecklingen. Det finns helt enkelt ingen orsak att behöva göra några större förändringar.

    – Men musik-, film- och tv-industrin gick också bra i början. Fastighetsbranschen riskerar att råka ut för något liknande om man inte ser upp, säger Billy McCormac, vd, Fastighetsägarna Stockholm.

    Ari Mir från USA påpekade att behovet av magasineringsbolag kommer att öka i framtiden.

    – Clutter är ungefär som om Shurgard möter Uber. För att lagra dina saker trycker du på en knapp och vi sköter resten. Vår affärsidé är intressant eftersom vi lever i en tid då vindar och källarutrymmen görs om till boende, bland annat på grund av stigande priser, och någonstans måste ju folk förvara sina saker.

    Andreas Broryd, vd för Workaround, pratade i sin tur om en digital plattform som riktar sig till alla som har en kontorsplats att hyra ut eller letar efter en plats att hyra. Målsättningen är att göra det enklare för företag att flytta och för fastighetsägare att nyttja sitt befintliga bestånd mer effektivt. Något som känns viktigt inte minst för startups som enligt honom flyttar fyra till sex gånger de första två åren.

    – Vår digitala plattform kan liknas vid Blocket, men är mer strukturerad. Vi anser att det här är viktigt inte minst med tanke på att vakansnivån på bostäder ligger på 2-5 procent i Stockholm och 40 procent av kontoren står tomma eftersom personalen är på konferenser eller någon annanstans.

    Slutligen berörde Fredrik Ellsätter, vd för DriveNow Sweden, utmaningar kring infrastruktur.

    – Politiker ska inte tvinga oss att sälja våra bilar, utan snarare uppmuntra folk att börja använda bilpool 2-3 gånger i veckan. Politikerna har bra visioner, de är positiva och ser fördelarna med utvecklingen, men det går lite väl långsamt. De måste våga testa, misslyckas och försöka igen.

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived