+
Foto: Dreamstime.
  • Starkt år för detaljhandeln

    PUBLICERAD 2017-09-06 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2017-09-06 14:45

    Textstorlek

    Dela med andra

    I dag lanseras Cityindex som beskriver omsättningsutvecklingen för kommersiella verksamheter i 16 svenska stadskärnor avseende 2016. Studien visar att detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service ökade med totalt 3,7 procent och detaljhandeln i stadskärnan med 2,7 procent.

    – Bilden av en utbredd butiksdöd och negativ utveckling i stadskärnan är i många fall överdriven. Med tydliga definitioner av stad och stadskärna kan vi nu mäta stadskärnor som försäljningskanal och deras utveckling över tid på ett jämförbart sätt, säger Tobias Rönnberg, konsult HUI Research, i ett pressmeddelande.

    Under hösten 2016 inledde HUI Research arbetet med Cityindex på uppdrag av Agora för att göra en objektiv stadskärnemätning som inledningsvis omfattar Stockholm, Göteborg, Malmö och ytterligare 13 städer, men som på sikt ska bli rikstäckande.

    – Lanseringen av Cityindex innebär att stadskärnors utveckling nu kan mätas och jämföras på ett rättvisande sätt över tid. Cityindex kommer att förse marknaden med välbehövlig information och utgöra ett viktigt beslutsunderlag för utveckling av Sveriges stadskärnor, säger Wilner Anderson, vd Agora, i ett pressmeddelande.

    Störst omsättningstillväxt hade branschen kommersiell service (till exempel gym, biografer och frisörer) med 11,2 procent, följt av restaurang som ökade med 5,1 procent. Detaljhandeln och hotell ökade med 2,7 respektive 3,7 procent.

    Redaktionen

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x