+
Mall of Scandinavia. Foto: Maria Nordlander.
  • God tillväxt för köpcentrum

    PUBLICERAD 2017-09-26 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2017-09-26 14:42

    Textstorlek

    Dela med andra

    Tillväxten summerades till 4,0 procent avseende 2016 vad gäller försäljning i köpcentrum och handelsområden, enligt HUI.

    HUI Research har i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) färdigställt en uppdaterad kartläggning av Sveriges köpcentrum och handelsområden. Kartläggningen visar att försäljningen av detaljhandelsvaror i köpcentrum och handelsområden ökade med 4,0 procent under perioden 2015-2016. Tillväxttakten drivs på av nya köpcentrum som Mall of Scandinavia och Avion Shopping samt av omfattande utbyggnationer av befintliga handelsplatser. Räknat i kronor ökade försäljningen med 11 miljarder kronor, vilket motsvarade nära hälften av detaljhandelns totala tillväxt 2016.

    Samtidigt konstaterar HUI att intresset för att etablera ny handelsyta avtar, vilket kan vara ett tecken på avmattning.

    -Tillväxten i köpcentrum och handelsområden är starkt kopplad till nyetableringar. Byggtakten har varit hög i Sverige under de senaste åren och många vita fläckar har täckts. En redan hög konkurrens i kombination med en snabbt växande e-handel innebär att vi kan vänta oss en lägre tillväxt framöver, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research, i ett pressmeddelande

    Fram till och med 2020 planeras det dock för drygt 1 miljon kvadratmeter ny handel, enligt HUI, varav hälften redan håller på att byggas.

    Redaktionen

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x