+
Göran Cars. Foto: Sigurdur J. Olafsson.
  • Avgörande politiskt ledarskap

    PUBLICERAD 2017-09-22 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2017-09-26 08:46

    Krönikan är även publicerad i Fastighetsnytt nummer 4, 2017. 

    Textstorlek

    Dela med andra

    Politiskt ledarskap är av avgörande betydelse för kommunal utveckling. Utan ledarskap eroderar politikens legitimitet och trovärdighet hos såväl individer som företag. Vad krävs för att etablera ett tydligt ledarskap?

    För många som inte levt i den kommunala världen är det obegripligt att inte varje kommun har ett tydligt politiskt ledarskap. För oss som verkar i kommunen och känner politikens vardag är det inte överraskande. Att som kommunpolitiker fatta beslut om stadsutvecklingsprojekt är inte okomplicerat. Varje beslut om stadsbyggande har vinnare och förlorare. Samtidigt som ett nytt bostadsprojekt kan ses som angeläget av de flesta så finns det de som är motståndare. ”Min utsikt förstörs”, ”var ska barnen leka” eller ”vad händer med skalbaggarna” är vanliga invändningar.

    Politiken möter protesterande som i olika former manifesterar sitt motstånd. Dessa protester är förstås inte i sig problemet. I ett demokratiskt samhälle måste det vara allas rätt att ifrågasätta. Problemet är att de som stödjer projektet inte hörs. Vem har någonsin sett en medborgare med banderollen ”Leve kommunalrådet, äntligen sätts spaden i backen”? Min slutsats är att alla vi som ser en föreslagen utveckling som positiv måste ge röst och ge politiken stöd. Det handlar om oss som individer men också företag eller intresseorganisationer.

    Varför är då det politiska ledarskapet så viktigt? För det första handlar det om legitimitet. Som kommuninvånare vill jag veta att de politiker jag röstat på har en tydlig bild av hur de vill utveckla kommunen. För det andra handlar det om att vinna den trovärdighet som är nödvändig för att näringslivet ska våga investera i stadsbyggande och andra utvecklingsprojekt.  Osäkerhet om den politiska kursen ligger fast, eller vad som händer efter nästa val innebär en hög tröskel att ta sig över för att våga fatta ett investeringsbeslut.

    Hur bygger man då politiskt ledarskap? Jag tar gärna ‘min’ kommun Kiruna som exempel. Gruvans expansion innebär att staden måste flytta. Även om de allra flesta är positiva finns naturligtvis också en opposition. Och precis som på många andra håll i landet finns ett oppositionsparti som rider på oro och lanserar ”enkla lösningar” – som i realiteten är ogenomförbara. I detta läge har formats en politisk ledning i vilken s, v och m utgör ryggraden. Ibland hör jag invändningen – är inte detta är korporativism? Nej, de ideologiska skillnaderna mellan dessa partier är lika tydlig som alltid i frågor om vård, utbildning, privatiseringar och skatter. Men vad gäller utvecklingen av den nya stad som ska byggas finns inte några avgörande ideologiska skillnader. Tack och lov! Utan den trygghet detta ledarskap ger är jag utomordentligt tveksam till om vi skulle lyckas attrahera ett enda företag att bygga vår nya stad.

    Göran Cars
    Professor i stadsplanering vid KTH

    3 kommentarer

    1. Fredrik Hägglund 2017-09-23

      Det ser inte bra ut att herr Cars pratar om sig själv som en av de som röstat fram den sittande kommunledningen när han skriver artikeln i egenskap av tjänsteman i Kiruna kommun. Det blir här så tydligt att det är tjänstemännen som styr då den politiska ledningen saknar visioner. Det kanske är just bristen på visioner hos den politiska ledningen som Glran Cars hör hyllar eftersom han då får fritt utrymne för sina egna värderingar som den trötta kommunledningen bara klubbar igenom.

      Reply

    2. Frida Andersson 2017-09-23

      Kirunas kommunchef Peter Niemi har åsidosatt kommunfullmäktiges principer för Kirunas utvecklingsplan eftersom planen kollapsat. Peter Niemi har tagit fram egna principer bakom ryggen på politiken och flyttat fram tidsplanerna flera år eftersom ingen vill investera i nya centrum som blir granne med soptippen. Ärendet är nu hos JO där kommunchefen utreds för grovt tjänstefel.
      https://youtu.be/qKv8Ih4xGAg

      Reply

    3. Gunnar Selberg 2017-09-22

      Stadsomvandlingen i Kiruna har totalt havererat. Idag, efter tretton år, har inte en enda investerare bestämt sig för att bygga i ”nya Kiruna” centrum. Ansvaret vilar tungt på bland annat Göran Cars. Den modell som de lovade skulle fungera så bra visade sig helt sakna substans. Tyvärr så vägrar Göran Cars m fl att erkänna den totala floppen och kämpar dagligen, av rena prestigeskäl, att få den politiska majoriteten att även fortsättningsvis tro på honom. Tack och lov så har nu i stort sett alla insett att modellen för stadsomvandling inte fungerade om den alls någon gång existerat.

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

  • Politiskt spel stoppar bygge

    Bostadsfrågan Vasakronan presenterar sitt förslag om Kymlinge i februari, men det mesta pekar på att projektet får rött ljus. ”Det är ett otroligt spännande arbete, men vi saknar Sundbybergs stad i utredningen”, säger Per Thiberg på Vasakronan.

  • NCC vinstvarnar – aktien faller brant

    Börs Sex veckor efter att man med omedelbar verkan sparkade vd:n Peter Wågström kommer nu nästa negativa besked från NCC. Bolaget lämnar en vinstvarning för fjärde kvartalet och aktien faller som en sten på börsen.

  • Tecknar stort hyresavtal i Linköping

    Uthyrning Intea har tecknat hyresavtal med Polismyndigheten. De nybyggda lokalerna, belägna i Garnisonområdet i Linköping, omfattar 3635 kvadratmeter. Avtalet löper på i 6 år med ett hyresvärde som uppgår till 6,3 miljoner per år.

  • ANNONS
  • 50-procentig ökning av flerbostäder med trästomme

    Bostäder, Fastighetsmarknad Ny statistik presenterad av Trä- och Möbelföretagen visar en stor ökning på antalet lägenheter i flerbostadshus som byggs med trästomme. Siffran för 2016 landar på 55 procent mer jämfört med året innan, vilket innebär en andel på runt 10 procent av det totala flerbostadsbygget.

  • Swedavia säljer hotellfastighet på Arlanda

    Hotell, Transaktioner Swedavia säljer den nya hotellfastigheten vid Stockholm Arlanda Airport till Wenaasgruppen AS och O.G. Ottersland AS. Värdet uppgår till drygt 1,3 miljarder kronor.

  • Tillvarata digitaliseringens kraft

    Fastighetsmarknad, Krönikor Efter att ha sett många av de branscher på Slush som redan gått igenom en digital förändringsprocess är det tydligt att fastighetsbranschen bara är i början av sin resa.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x Göran Cars. Foto: Sigurdur J. Olafsson.