+
  • Järnväg i fokus för Trafikverket

    PUBLICERAD 2017-08-31 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2017-08-31 17:49

    Textstorlek

    Dela med andra

    Trafikverket överlämnade på torsdagen sitt förslag till nationell plan för transportsystemet för perioden 2018-2029. Här föreslår man bland annat fyrspår hela sträckan Uppsala-Stockholm, en första delsträcka på Norrbotniabanan, samt en lite långsammare höghastighetsbana.

    Den finansiella ramen för planen är 622,5 miljarder kronor, vilket är drygt 100 miljarder mer än nuvarande plan. Planförslaget går nu ut på remiss.

    Långsammare snabbtåg
    En av åtgärderna ur förlaget är att bygget av en ny höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping påbörjas. Här är dock Trafikverkets förslag att hastigheten sänks från tänkta 320 km/timmen och att de nya banorna istället dimensioneras för hastigheter på 250 km/timmen. Anledningen är dagens planering som är baserad på anslagsfinansiering. Man skriver: ”Dimensionering för högre hastighet än så skulle medföra högre kostnader som är svåra att motivera, eftersom den högre hastigheten inte bedöms kunna nyttjas fullt ut förrän långt fram i tiden. Det beror på att det inte är sannolikt att tågoperatörerna kommer att kunna motivera investeringar i dyra höghastighetståg förrän längre sammanhängande sträckor kan trafikeras i högre hastigheter.”

    Trafikverket skriver också att en kraftigt ökad finansiering via exempelvis lån skulle kunna möjliggöra en snabbare utbyggnad och därmed motivera en högre hastighet.

    Fyrspår Uppsala-Stockholm
    Samtidigt föreslås att inleda en utbyggnad av järnvägen till fyrspår mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm. Här förutsätts att överenskommelser tecknas med berörda kommuner om bostadsåtaganden som möjliggörs av åtgärden. När Trafikverket fick uppdraget att ta fram förslag till en nationell plan ingick det att väga in förutsättningarna för ett ökat bostadsbyggande.
    – Regeringen har sett att det behövs en samlad politik för bostäder och infrastruktur. Därför fick Trafikverket i uppdrag att titta på hur infrastrukturåtgärder kan bidra till ett ökat bostadsbyggande. Det ska bli spännande att se hur Trafikverket har hanterat frågan och hur många bostäder åtgärderna kan skapa förutsättningar för, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth, i ett pressmeddelande.

    Stockholms Handelskammare är  positiva till förslaget om fyrspår till Uppsala.
    – Stockholms Handelskammare har visat att fyra järnvägsspår längs hela sträckan mellan Stockholm och Uppsala kan ge 100 000 nya bostäder. Socialdemokraterna lovade i valrörelsen att en utbyggnad av Ostkustbanan till fyra spår mellan Uppsala och Stockholm ska vara igång 2025. Vi hoppas att vallöftet infrias, inte minst eftersom regionen förväntas växa med en miljon människor fram till 2050, säger Fredrik Sand, infrastrukturexpert Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.

    Positivt i norr
    Linda Nilsson gör under fredagen sin första dag som vd för Norrbottens Handelskammare där mycket av arbetet kommer att handla om logistik och infrastruktur
    -Det är hela tiden på tapeten och också det som är viktigt för våra medlemsföretag i Norrbotten för att kunna konkurrera på internationella marknader. Då behöver vi bra, hållbara och kostnadseffektiva transportlösningar, säger Linda Nilsson, till Fastighetsnytt.

    I norra Sverige föreslår Trafikverket en större satsning på ny kustnära järnväg mellan Umeå och Skellefteå, som en första delsträcka på Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå. Andra åtgärder är investeringar i Malmbanan och farleden in till Luleå hamn. Det är välkomna förslag, menar Linda Nilsson.
    -Nu är det ju ett tjänstemannaförslag och arbetet är inte slut, men vi är positiva.

    Mattias Fröjd

    Förslaget från Trafikverket hittar du här

    1 kommentarer

    1. Kilroy 2017-08-31

      En mkt klokt förslag från Trafikverkets sida till skillnaden från. De idéer som presenterades i Almedalen av utredarna!

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

  • Bostadspolitiken under lupp

    Bostadsfrågan Vad har egentligen hänt sedan valet 2014? Med bara ett år kvar till nästa val sammanfattar vi några av de viktigaste bostadspolitiska händelserna och låter flera experter uttala sig i ämnet. ”Det finns problem som har växt de senaste åren, så är det svårt att ge bostadspolitiken ett högt betyg”, säger Hans Lind, professor inom fastighetsekonomi.

  • ”Fastigheter fortfarande bästa alternativet”

    Fastighetsmarknad Det är en fortsatt stabil bostadsmarknad med goda fundament när man tittar på befolkningstillväxt, urbanisering, låga räntor, höga transaktionsvolymer och låga yielder. Det visar Newsec Property Outlook, som släpps på onsdagen under Business Arena.

  • Cushman & Wakefield rekryterar två

    Rekrytering Henrik Lettesjö och Fredrik Rost har rekryterats till affärsområdet Valuation & Advisory på Cushman & Wakefield.

  • ANNONS
  • Amasten rekryterar från Rikshem

    Rekrytering Amasten har rekryterat Magnus Jägre till rollen som hållbarhetschef. Han kommer närmats från Rikshem där han varit CIO och innan dess arbetade han som global driftschef på H&M:s IT-avdelning.

  • ANNONS
  • Nu byggs Oceanhamnen

    Fastighetsmarknad - Syd Ett stenkast från Knutpunkten i Helsingborg pågår nu utvecklingen av ett helt nytt affärsdistrikt – Oceanhamnen Waterfront Business District som beräknas bli klar år 2020.

  • Tummen ned för Nobel Center

    Fastighetsmarknad Riksantikvarieämbetet avslår detaljplanen för Nobel Center på Blasieholmen. ”Det är glädjande att Riksantikvarieämbetet sågar förslaget”, säger Björn Tarras-Wahlberg.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x