• Ny station kan ge 50 000 jobb

    PUBLICERAD 2017-06-29 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2017-06-29 16:36

    Textstorlek

    Dela med andra

    Nya centralstationsområdet är det största projektet i Stockholms innerstad på 50 år och beräknas bidra till 50 000 nya jobb i regionen och en ekonomisk tillväxt som är sju gånger större än dagens. Det visar en färsk rapport av BuroHappold.

    Jernhusen lämnade våren 2016 in en detaljplaneansökan till Stockholms stad om utvecklingen av Centralstationen. Nu har projektet fått grönt ljus och för några månader började fastighetsjätten att tillsammans med Stockholms stad och Trafikverket planera arbetet som väntas bli klart runt 2025.

    – Men vi kommer att se åtgärder på området tidigare än så, säger Ann Wiberg, affärsområdeschef på Jernhusen.

    Den huvudsakliga planen är att däcka över spårområdet vid Centralstationen, mellan Vattugatan i söder och Kungsbron i norr. Området har en potentiell byggyta på cirka 140 000 kvadratmeter, som ska fyllas med mötesplatser, arbetsplatser, butiker, restauranger, hotell och eventuellt lägenheter.

    – Det här är en fantastisk möjlighet och det största projektet i Stockholms innerstad på 50 år. Vi har investeringar framför oss på cirka 30-40 miljarder i CBD (central business district) och det här är den största, säger Roger Mogert (S), stadsbyggnads- och kulturborgarråd, Stockholms stad.

    Hur stor blir kostnaden för Stockholms stad?
    – Det blir inga stora kostnader för Stockholms stad, utan vi bara vinner på det här, säger Mogert.

    City växer väldigt fort och vakansgraden är historiskt låg nu, under tre procent, enligt Jernhusen. Men handeln i centrala Stockholm har gått ned de senaste åren och vissa jobb har flyttats norrut, säger Roger Mogert (S).

    – Nu vänder vi på trenden och stärker CBD igen genom att skapa nya arbetsplatser. Det går inte att överskatta vilken effekt det här kommer att ha för hela Sveriges ekonomi. Vi kommer att skapa nya flöden och sätt att röra sig på i staden, säger han.

    En överdäckning av spårområdet beräknas bidra till 50 000 nya jobb och en ekonomisk tillväxt på 3,5 miljarder kronor i regionen, enligt en färsk rapport av BuroHappold. Det innebär ekonomiska effekter som är sju gånger större än dagens.

    – Det stärker vår övertygelse om att det här är viktigt inte bara för Stockholm, utan för hela regionen och landet. Om man låter den här platsen bli annat än ett starkt CBD så rasar staden, säger Mogert.

    Rapporten visar att arbetstillfällen i city ger 10 procent större bidrag till stadens ekonomi än arbetstillfällen utanför.

    – Det här är viktigt för Sveriges konkurrenskraft. Nationella och internationella företag efterfrågar centrala områden för att vara tillgängliga för kunder och kunna locka rätt kompetens, säger Ann Wiberg, affärsområdeschef på Jernhusen.

    Varje dag rör sig över 200 000 resenärer och besökare på Stockholms Centralstation och 2030 beräknas dubbelt så många röra sig i området, enligt Jernhusen.

    – Genom att förbättra Sveriges största kommunikationsnod kan fler tågpendla smidigt, vilket bidrar till tillväxt i hela regionen och gör det attraktivare att bo i hela den utökade regionen, säger Ann Wiberg.

    Finns det några arkitektritningar klara?
    – Nej, vi har precis startat planeringen tillsammans med Stockholms stad och Trafikverket. Det finns alltså inga färdiga gestaltningsbilder eller volymstudier, utan vi är mitt i arbetet, säger Ann Wiberg.

    Stockholm behöver bli attraktivare och trevligare att vistas i, enligt Roger Mogert (S).

    – På 60- och 70-talet byggdes slutna fasader, som på Brunkebergstorg och Malmskillnadsgatan. Nu bryter vi upp stora kvarter och blandar verksamheter mer. Det här kommer att förändra hur city fungerar. När man går här i dag så vänder man vid Centralstationen, för det händer inte så mycket efter det, men nya city går nästan ända ut till Kungsholmen.

    Det här väntas bli klart 2025, hur tar ni hänsyn till självkörande bilar?
    – Stora delar av staden rör sig redan bort från bilismen, som på Klarabergsgatan. Vi minskar även körfältsytor och inför sommargågator. Det pågår parallella processer med city- och gatuplanering.

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived