+
Foto: NewsÖresund/Anna Palmehag.
  • HH-tunnel i Öresund lyfts nationellt

    PUBLICERAD 2017-06-26 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2017-06-26 15:12

    Textstorlek

    Dela med andra

    Öresundbron har knutit ihop Sverige med Danmark i 17 år. Men på sikt kan den få sällskap av ytterligare en dansk-svensk länk. Nu lyfts frågan om en tunnel mellan Helsingör och Helsingborg till nationell nivå i båda länderna.

    HH-förbindelsen kallas den, en sedan många år diskuterad förbindelse mellan Skåne och Själland. På regional nivå är man överens om att tunneln behövs och så sent som i maj uppvaktade samarbetsorganet Greater Copenhagen & Skåne Committee ett brev till regeringarna i Danmark och Sverige om att tunneln är viktig för att stärka ekonomisk tillväxt och utveckling i Öresundsregionen.

    Och nu fördjupas samarbetet mellan Danmark och Sverige på nationell nivå i frågan om HH-förbindelsen genom en strategisk analys.

    – Det finns en grogrund och bra bas för ett fortsatt arbete. Först när de båda länderna gemensamt börjar bena i frågorna finns det ju en möjlighet att komma vidare, säger Lennart Andersson, regional direktör för Trafikverket i Syd, till TT och betonar att samarbetet mellan länderna ökar chansen för att tunnelprojektet kan förverkligas.

    Kapaciteten håller
    Men Öresundsbrons kapacitet bedöms räcka ett bra tag framöver både på väg- och järnvägssidan, konstaterar Sverigeförhandlingen och Trafikverket. Inte heller när försenade Fehmarn Bält-förbindelsen, tunneln mellan Danmark och Tyskland, öppnar väntas kapaciteten bli ett problem.

    – När Fehmarn Bält öppnas, kanske 2028, finns det en farhåga och någon form av bild att Öresundsförbindelsen inte längre räcker till. Men vårt gemensamma arbete visar att den räcker bra länge än, säger Lennart Andersson.

    Poängerna med en HH-förbindelse är framför allt kortare restider, en större arbetsmarknad och öka att integrationen i norra Öresundsregionen, visar en utredning som gjorts av danska Transportministeriet, Trafikverket och Sverigeförhandlingen.

    – Men det finns också ett sårbarhetsperspektiv. Vi har ju trots allt bara en förbindelse och skulle något hända med den är det väldigt sårbart, säger Lennart Andersson.

    Ländernas analys ska dels fokusera på en ren vägförbindelse och dels på en kombinerad förbindelse med både väg och räls för persontåg. I tre år väntas arbetet pågå och det ska bland annat ge svar på om tunnelprojektet är ekonomiskt hållbart. Utgångspunkten är att den dansk-svenska förbindelsen ska finansieras av de som använder den.

    ”Goda möjligheter”
    Det verkar finnas goda möjligheter att bygga och finansiera en fast HH-förbindelse genom användarbetalning, som man är van vid från Stora Bält och Öresund. De ska vi nu undersöka närmare i en strategisk analys tillsammans med svenskarna”, säger Ole Birk Olesen, transport- byggnads- och bostadsminister i ett pressmeddelande.

    Öresundsbron förbinder Sverige med Danmark sedan år 2000. Precis som bron över Stora Bält i Danmark finansieras broarna genom brukaravgifter.

    Om tunneln mellan Helsingborg och Helsingör slutligen får grönt ljus lär det dröja innan trafiken släpps på.

    – Från beslut om finansiering eller beslut om genomförande är det säkert tjugo års leveranstid för en sådan här förbindelse, säger Lennart Andersson.

    • En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, den så kallade HH-förbindelsen, är ett av målen i den gemensamma trafikplanen för Öresundsregionen som samarbetsorganet Greater Copenhagen & Skåne Committee presenterat.
    • Samarbetsorganet anser att tunneln är viktig för att stärka ekonomisk tillväxt och utveckling i Öresundsregionen. Förbindelsen skulle skapa en större och bättre arbetsmarknad, enligt Greater Copenhagen & Skåne Committee, som beskriver en förkortad restid mellan Helsingborg och Helsingör.

    Källa: Greater Copenhagen & Skåne Committee

    TT

     

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

  • Systemkrav bromsar byggandet

    Digitalt Missnöjet växer mot speciellt statliga aktörer inom byggbranschen som förespråkar en specifik mjukvara. Kritiker pekar på att det är konkurrenshämmande, kostnadsdrivande och går stick i stäv med både lagen om offentlig upphandling och internationella policys för branschen.

  • Blocken överens om RUFS 2050

    Nyheter Samtliga partier i Stockholms Landsting har nått en blocköverskridande överenskommelse om den nya regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen, RUFS 205o.

  • Att etablera en etablering

    Business Arena Umeå De elintensiva företagen har på allvar fått upp ögonen för norra Sverige. Facebooks etablering i Luleå öppnade många dörrar och närmast ser det ut som att Northvolt drar igång bygget av sin stora batterifabrik i Skellefteå. Under Business Arena Umeå diskuterades hur man skapar förutsättningar för etableringar. Det konstaterades att ingen som får en etablering om man inte jobbar för det, och avsaknaden av bromsklossar är en stor fördel.

  • ANNONS
    • Datscha etablerar i Luleå

      Fastighetsmarknad – norr Diös hyr ut till Datscha på Varvsgatan i Luleå. Lokalen kommer rymma Datschas nya etablering Datscha Devnest, ett utvecklingscenter för molnbaserade lösningar för fastighetsinformation och fastighetsanalys.

    • Serneke bygger i Staffanstorp

      Bostäder - Syd Serneke ska uppföra 61 lägenheter och 10 radhus i Vikhem, i Staffanstorp med ett ordervärde på nästan 100 miljoner kronor. Beställare är Lernacken Projekt AB. 

  • Proposition för digital planprocess

    Bostäder, Valåret 2018 Regeringen lägger fram en proposition som ska ge staten rätt att meddela föreskrifter om standarder för kommunernas planprocesser. Syftet är ett få en med digital och samordnad process. 

  • ANNONS
  • Högtrycket håller i sig i Göteborg

    Fastighetsmarknad, Mipim, Väst Bristen på kontor i Göteborg har under flera år varit på tapeten, och med en hyreshöjning på sju procent förra året är marknaden fortsatt het.

  • Detaljplan för Tumba Skog antagen

    Bostäder På torsdagskvällen antog Botkyrkas kommunfullmäktige detaljplanen för 500-700 nya bostäder i Tumba Skog. Markområdet ägs av SHH Bostad tillsammans med LO och Fastighets AB Bodal.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x