• Lantmäteriet kan ta hjälp av fastighetsbranschen

    PUBLICERAD 2017-06-26 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2017-06-27 16:34

    Textstorlek

    Dela med andra

    De långa handläggningstiderna hänger kvar som ett mörkt moln över Lantmäteriet. På kommunerna pekar mungiporna nedåt och vissa vill ta över uppdraget lokalt. Men branschfolk tycker i stället att myndigheten måste bli bättre på att anlita extern hjälp, höja statusen för att locka till sig rätt kompetens och utbilda fler lantmätare med juridisk inriktning.

    Precis som Fastighetsnytt tidigare berättat så har regeringen haft i uppdrag att utreda hur Lantmäteriets handläggningstider kan påskyndas. När utredningen inleddes sa bostadsminister Peter Eriksson (MP) så här till Fastighetsnytt:

    – De långa handläggningstiderna påverkar samhällsbyggnadsprocessen negativt, inte minst tiden det tar för byggandet av bostäder. I och med att regeringen har ambitionen att öka takten i bostadsbyggandet, så måste även Lantmäteriets handläggningstider kortas.

    Utredningen, som presenterades sista maj, visar att Lantmäteriet inte har en chans att uppfylla regeringens krav om att minska handläggningstiden från 47,1 veckor till 40 veckor till den 1 juli 2018. Det dröjer minst 2,5 år innan målet kan nås på grund av resurs- och kompetensbrist.

    – Det har varit svårt att rekrytera tillräckligt med arbetskraft för att utföra de ärenden vi har och det är fortfarande osäkert om vi kommer att kunna göra tillräckligt med digitaliseringen för att nå resultat inom den här perioden, säger Mats Snäll, utredningens ledare och digitaliseringschef på Lantmäteriet, till Dagens industri.

    Missnöjet växer och i Malung-Sälen är kommunen redo att ta över driften och sköta verksamheten lokalt, skriver Di. Men Helena Dalhamn, civilingenjör inom lantmäteri och affärsområdeschef på NAI Svefa, tycker inte att det är rätt väg att gå.

    – Kommunala lantmäterier löser inte problemet för det finns för få lantmätare inom hela branschen och speciellt inom myndigheten, säger hon till Fastighetsnytt.

    Huvudproblemet är att det framför allt finns för få lantmätare med juridisk inriktning, vilket borde ha insetts redan för 15 år sedan, enligt Dalhamn.

    – Det handlar i långa loppet om att få fler att utbilda sig, men tills vidare kan man lösa det genom att ta hela branschen till hjälp.

    NAI Svefa, Structor och Vesterlins har tidigare skrivit en debattartikel i SvD om att Lantmäteriet i större grad borde ta hjälp av extern kompetens. Om konsulter och fastighetsägare gör grovarbetet, som att ta fram underlag, så kan Lantmäteriet ägna sig åt tvistiga och ej planenliga ärenden, sådant som är mer komplext. Kommunerna har myndighetsansvar för att ta fram detaljplaner, men fastighetsägare och konsulter kan sköta delar av fastighetsbildningsprocessen, enligt Helena Dalhamn.

    – Det finns gott om kompetens att ta vara på, seniora lantmätare som pensionerat sig eller valt att gå över till den privata sidan. Jag är själv gått över till den privata sidan och vet att kunskapen inte går förlorad bara för att man lämnar myndigheten. Det största problemet är att Lantmäteriet inte nyttjar den kunskapen inom branschen.

    Hon säger att det inte handlar om att privatisera, utan om att avlasta myndigheten, något som dagens byråkrati sätter käppar i hjulet för.

    – Anläggningslagen tillåter viss extern hjälp, så möjligheten finns, men det finns ingen laglig rätt att ta hjälp för alla typer av förrättningar ännu. Jag har inte grävt djupare i det, men Peter Eriksson (MP) kan initiera en översyn av lagen. Plandiskussionen är bara en del i kugghjulet och jag tycker att man har missat att titta på vilka andra processer som hindrar att man får en byggklar byggnad.

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived