• En bro mellan Rosengård och Malmö

    PUBLICERAD 2017-04-19 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2017-04-19 09:12

    Artikeln är tidigare publicerad i Fastighetsnytt nummer 2, 2017. 

    Textstorlek

    Dela med andra

    När en grupp företagsledare samt kommunstyrelsens ordförande i Malmö stad satte sig ned på restaurangen Jallatrappan i Rosengård i höstas stod det i det närmaste klart att Culture Casbah, ett av Sveriges mest spektakulära stadsbyggnadsprojekt någonsin skulle bli av. Ambitionen är att bygga ihop en av Malmös mest problemtyngda stadsdelar med övriga staden och projektet har potentialen att ge Rosengård och dess befolkning ett välbehövligt och framförallt välförtjänt lyft.

    Det är Malmös allmännyttiga bostadsbolag, MKB, i samarbete med tre privata fastighetsbolag som kommer att förverkliga projektet som på Mipim Awards 2013 fick pris som Best Futura Project. De privata aktörerna är Balder, Victoria Park och Heimstaden, alla aktörer med verksamhet i Malmö. Victoria Park är dock den enda som i dagsläget är fastighetsägare i Rosengård, förutom så klart MKB. På pressträffen på Jallatrappan förklarade Erik Selin, vd för Balder, och Patrik Hall, vd för Heimstaden, att även om man i dagsläget inte äger fastigheter i själva Rosengård så är Culture Casbah ett lyft för hela staden och således för alla fastighetsägare där.

    Culture Casbah är i mångas ögon synonymt med det höghus som självklart är kronan på verket men det rör sig om så mycket mer än det. Runt omkring höghuset ska man förtäta delar av Rosengård som idag utgörs av parkeringsplatser och torg. Vidare ska man bygga en tågstation i anslutning till området, en tågstation som kommer att stå vid kontinentalbanan som idag enbart trafikeras av godstrafik. Rosengårds station och en upprustad Persborgs station kommer att bli nya noder för persontrafik i Malmö och binda ihop Rosengård med stadens centrum.

    En liten klick ungdomar
    Miljonprogramsstadsdelen Rosengård har länge haft ett dåligt rykte om sig och är fortfarande problemtyngd med de senaste månadernas dödsskjutningar som ett tydligt exempel. De flesta Fastighetsnytt har pratat med verkar vara överens om att det är en liten klick av ungdomar som står bakom oroligheterna och att den absoluta majoriteten av stadsdelens invånare är hederliga och hårt arbetande människor. Fattiga människor för all del men inte desto mindre hederliga och hårt arbetande.

    Syftet med Culture Casbah är som nämnts ovan att bygga ihop Rosengård med övriga Malmö och således göra stadsdelen mer tillgänglig, och övriga Malmö mer tillgängligt för invånarna i Rosengård. Man ska bygga attraktiva och smidiga stråk samt ett landmärke som, likt Turning Torso blev en symbol för Malmö, blir en symbol för det nya och mer inkluderande Rosengård. Totalt avser man bygga cirka 200 nya bostäder samt 30 kommersiella lokaler för affärsverksamhet i syfte att skapa en större arbetsmarknad i området.

    Alla är dock inte lika övertygade om huruvida Culture Casbah kommer att leda till minskat segregation i området. Exempelvis skrev en grupp forskare vid i princip alla större svenska lärosäten en debattartikel i Sydsvenskan i november där de argumenterar emot att Culture Casbah skulle bryta segrationen. Istället finns risk för att man gentrifierar området och attraherar mer välbärgade familjer, något som i förlängningen skulle leda till högre hyror i området och att de mindre bemedlade som bor där idag skulle tvingas flytta bort. Forskarna menar att det är viktigare att satsa på arbete, skola och välfärd.

    Huruvida Culture Casbah kommer att bli den bildliga bro mellan Rosengård och övriga Malmö som projektets aktörer hoppas på, eller om kritikerna får rätt återstår att se. Klart verkar i alla fall att projektet blir av. I januari 2017 bildades formellt bolaget Rosengårds Fastighets AB som ägs till lika delar av MKB, Balder, Heimstaden och Victoria Park och bolaget har nu från MKB köpt de fastigheter som ska omfattas av och omringa Culture Casbah. Inte alla villkor är dock uppfyllda för att tillträde ska kunna ske.

    Enligt Gunnar Östenson, affärsutvecklingschef på MKB, gäller de villkor som inte ännu är uppfyllda dels godkännande från Konkurrensverket, dels finansiering av affären.

    – Tidigare har vi sagt att tillträde beräknas till 1 maj men som det ser ut nu kan vi tidigast erhålla godkännande från Konkurrensverket i mitten på maj så sannolikt får vi vänta tills efter semestern, säger Gunnar Östenson.

    Han lägger till att vad gäller finansiering av affären så pågår diskussioner med banker. Det tredje hindret är att länsstyrelsen i Skåne har ännu inte givit klartecken till att Kontinentalbanan trafikeras med persontrafik. Det ses dock mest som en formalitet vilket reflekteras i att tekniska nämnden i Malmö redan har beslutat om bygget av station Rosengård och ombyggnad av Persborgs station.

    Sverrir Thór

    1 kommentarer

    1. Yalla-vän 2017-04-20

      Hej!
      Kul artikel,

      Restaurangen de åt på heter YallaTrappan :)

      YallaTrappans hemsida: http://www.yallatrappan.se/

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived