Stockholm +
Stockholm
  • Tunnelbana till Älvsjö med i avtalet

    PUBLICERAD 2017-03-30 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2017-03-31 08:48

    Textstorlek

    Dela med andra

    Mer tunnelbana, spårväg och förlängning av Roslagsbanan var med i paketet när Sverigeförhandlingen tillsammans med Stockholms stad och landstinget presenterade den nya överenskommelsen. Noterbart är de justeringar i trängselskatten som ska träda i kraft 2020 och ge 7,5 miljarder.

    I det nya, framförhandlade paketet ingår tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, en station i Hagalund för tunnelbanans nya gula linje, en förlängning av Roslagsbanan till centralen samt spårväg syd.

    De fyra objekten innebär en investering på 30,2 miljarder kronor inklusive 5,2 miljarder för fordon och depåer. Finansieringen ska fördelas som så:

    • Staten 63 procent
    • Kommunerna 24 procent – Stockholm, Huddinge, Vallentuna, Österåker, Täby samt Solna
    • Landstinget 12 procent samt står för fordon och depåer.

    I statens investering på 15,9 miljarder handlar 7,5 miljarder om trängselskatt.
    – Den senaste justeringen gjordes för ett år sedan men det bedöms redan nu att det är motiverat med ytterligare justeringar för att få ut den fulla effekten. Det vill säga förbättra framkomligheten och tillförlitligheten, säger Catharina Håkansson Boman, Förhandlingsperson, Sverigeförhandlingen.

    Trafikverket har analyserat möjliga förslag som kan införas redan 2020 och man är nu överens om fyra justeringar i det befintliga betalningssystemet:

    • En tidigareläggning av betalningssystemet med 30 minuter på morgonen, från klockan 06.00.
    • Vissa dagar före helgdag blir avgiftsbelagd, som dag före Kristi Himmelsfärd eller Skärtorsdagen.
    • Första veckan i juli blir avgiftsbelagd.
    • Under årets högtrafikmånader så höjs avgiften med 10 kronor, till max 45.

    Projektstart för alla projekt är planerat till senast 2026. Där det ser ut som att tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö hamnar först i kön.
    – Det är ingen hemlighet att staten prioriterar tunnelbaneutbyggnaden. All kollektivtrafik i Stockholm är bra, det är ingen diskussion men staten prioriterar sitt engagemang väldigt mycket i tunnelbanan eftersom det definierar landets huvudstad och det går inte att tänka sig Stockholm utan tunnelbana. Dessutom är det inte möjligt att bygga tunnelbana utan statligt engagemang, säger HG Wessberg, Förhandlingsperson, Sverigeförhandlingen.

    Fakta överenskommelsen

    Tunnelbana Älvsjö – Fridhemsplan
    Stockholms läns landsting bygger ut tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan till en investeringskostnad på 12,6 miljarder kronor. Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Stockholms stad åtar sig att bygga 48 000 bostäder.

    Spårväg syd
    Stockholms läns landsting bygger ut Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö till en investeringskostnad på 4,2 miljarder kronor. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder.

    Roslagsbanans förlängning till city
    Stockholms läns landsting förlänger Roslagsbanan från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Investeringskostnaden är 7,1 miljarder kronor. Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder, Österåker kommun 7 020 bostäder och Stockholms stad 500 bostäder.

    Tunnelbanestation Hagalund
    Stockholms läns landsting bygger en ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden till en investeringskostnad på 1,2 miljarder kronor. Bygget av tunnelbanestationen Hagalund sker samlat med utbyggnaden av Gula linjen. Solna stad åtar sig att bygga 4 000 bostäder.

    Mattias Fröjd

    Här kan du lyssna till HG Wessberg i Fastighetsnytt Podcast.

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived
Stockholm
x Stockholm