+
Illustration: Petter Furå.
  • Nya leveranslösningar ökar flexibiliteten

    PUBLICERAD 2017-03-01 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2017-03-03 16:32

    Artikeln är tidigare publicerad i Fastighetsnytt nummer 1, 2017. 

    Textstorlek

    Dela med andra

    Kärt barn har många namn. Oavsett om man säger paketautomat eller paketbox är det ett fenomen som kommer att förändra leveranslogistiken i samhället. Det innebär fördelar för såväl fastighetsägare som kommersiella hyresgäster och privatpersoner. Dessutom ser miljön ut att tjäna på det hela.

    Du har beställt en leksaksbil på internet till din dotter som fyller år imorgon, men du var ute i senaste laget när du beställde den från hemsidan. När du kommit hem och fått av dig kappan ser du ändå avin i brevhögen. Du kanske trots allt slipper använda din dåliga bortförklaring du klurat ut på vägen hem från jobbet, skönt. Men just det, du jobbade över idag och kiosken där du hämtar ut paket stängde för fem minuter sedan. När dottern vaknar imorgon bitti och förväntar sig att få en födelsedagspresent ­måste du ändå ta till den där bortförklaringen.

    I framtiden kanske detta scenario skulle ha kunnat undvikas. En lösning som skulle ha eliminerat problemet stavas paketautomat, eller paketbox, beroende på vem du frågar.

    Postnord kallar det paketboxar, logistikföretaget DHL kallar det paketautomater och logistikföretaget Bring kallar det smarta brevlådor, men alla pratar om ungefär samma sak. Det är skåp av varierande storlek som paket levereras till, och kunden med hjälp av en kod eller liknande sedan kan hämta ut sina paket ur.

    Foto: Bring.

    Foto: Bring.

    Krävs ingen personal förutom kuriren
    Hos ett traditionellt ombud krävs personal som hämtar fram paketet till kunden, med paketautomater räcker det med kuriren som hämtar och lämnar paket i automaterna. Kunden får en kod på sms eller e-post som hen själv knappar in i automaten för att få ut sitt paket.

    När det gäller leveransrum och smarta brevlådor använder sig Bring av bluetooth för att säkerställa att bara kunder som har paket att hämta kommer åt lådorna.

    Paketautomaterna som inte står i en ­affär utan på exempelvis en buss- eller tågstation har också väldigt generösa öppettider.

    – Fördelen för slutkunden är flexibilitet, enkelhet och säkerhet, paketautomaterna är strategiskt placerade baserat på sändningsflöden och finns tillgängliga där man handlar sina livsmedel, på väg till och från arbetet. Man behöver aldrig vara hemma och passa tider utan väljer själv när man önskar hämta sitt paket, säger Ann-Kristine Johansson, marknadschef, DHL Express.

    Antalet paket ökar
    E-handeln har under det andra ­kvartalet 2016 ökat med 18 procent, enligt e-barometern, en rapport som ges ut av Postnord i samarbete med Svensk digital handel och HUI ­research.

    Med ökad e-handel ökar naturligtvis antalet paket. DHL Express har cirka 130 paketautomater i Sverige, Bring har i sam­arbete med lås- och leveransföretaget Qlocx, ett pilotprojekt med 30 smarta brevlådor till villor i Vaxholm och ett leveransrum i Danderyd. Dessutom har företaget tre stycken paketautomater i kollektivtrafiken. Postnord har 475 paketboxar i Danmark men i nuläget inga boxar eller konkreta planer för det i Sverige.

    – För Sveriges del gjordes det ett pilotprojekt för något år sedan, som var just en pilot. När paketen fortsätter att öka i antal kommer vi nog även här att behöva titta på fler lösningar för leveranser och paketautomater kan vara ett sätt. I dagsläget finns det dock inga konkreta planer, säger Maria Ibsén, pressansvarig, Postnord.

    DHL Express har haft paketautomater sedan december 2014 och kontinuerligt byggt ut nätverket. Kunderna är nöjda med automaterna och företaget planerar att bygga fler i framtiden.

    – Vi har planer för en fortsatt expandering av paketautomater på den svenska marknaden samtidigt som vi övervakar existerande automater för att vid behov anpassa storleken på dessa. Efterfrågan är stor, säger Ann-Kristine Johansson.

    Bring och Qlocx har i det pågående pilottestet vad de kallar leveransrum i Danderyd som utnyttjas av 300 lägenheter. Leveransrummen fungerar ungefär på samma sätt som paketautomaterna, men har plats för flera paket och nyttjas av flera kunder på samma gång. Chauffören öppnar rummet/lådorna via en app i sin smartphone som kommun­icerar via bluetooth. Mottagaren öppnar även med hjälp av appen och i leveransrummet finns kameraövervakning för extra säkerhet. Bring och Qlocx har ambitionen att fortsätta satsningen på leveranslådor och leveransrum efter ­pilotens slut. Då i betydligt större skala med fokus på storstadsområden.

    Kan placeras på olika typer av platser
    DHL:s paketautomater kräver bara en strömkontakt, paketautomaten kopplar upp sig själv mot företagets server via wi-fi för att kommunicera. Qlocx smarta ­brevlådor och leveransboxar, som står utomhus, drivs av solceller. Däremot görs en fast elinstallation till företagets leveransrum. Ingen av dessa produkter från Qlocx kräver ­internetuppkoppling.

    – Bluetooth gör att man endast kan låsa upp när man är i närheten av boxen eller rummet. Det är en ren säkerhetsåtgärd, ­säger in Christian Åsheim, vd på Qlocx.

    Att paketautomaterna kräver så lite teknisk utrustning innebär att det finns möjligheter att placera paketautomaterna ­nästan var som helst. De olika företagens automater finns redan nu i bostads- och kontorsfastigheter, på tåg- eller busstationer och utomhus.

    – En paketautomat placerad i en företagsfastighet erbjuder en smidig och tidseffektiv lösning för personerna som arbetar i huset. Kunden förväntar sig proaktiv leveransinformation samt miljöoptimerad service, säger Ann-Kristine Johansson.

    I framtiden kanske alla förväntar sig att ha en paketautomat i samma hus som kontoret eller bostaden. I en sådan framtid ställs naturligtvis krav på en annorlunda samhälls­planering och på fastighetsägare – som i så fall måste ha detta med i sina beräkningar när nya fastigheter byggs, eller när gamla byggs om.

    – E-handlare vill erbjuda goda och effektiva leveransmöjligheter till sina kunder med en så låg kostnad som möjligt. Genom lösningar som dessa möter man flera behov och konsumenten får en mycket god service med ­leverans hela vägen hem, utan att behöva vara hemma. Eftersom distributionen ut inte är beroende av att mottagaren behöver vara hemma kan denna ske mycket effektivt, både sett till kostnad och miljö, säger Johan Holgersson, marknadsdirektör Bring e-handelsdivision och ansvarig för Brings innovationslabb.

    Johan Holgersson. Foto: Bring.

    Johan Holgersson. Foto: Bring.

    Paketautomaterna är i nuläget inte så stora och kräver inte så stor yta, men vem vet hur det ser ut i framtiden? E-handeln ökar stadigt och en följd är att antalet paket ökar. Fastighetsägarna ser också ofta för­delar med att ha en paketautomat i huset enligt logistikföretagen vi har pratat med. Det ökar exempelvis intresset för verksamheten i huset och skapar fler affärsmöjligheter.

    Flexibilitet är ledordet
    Om framtiden kan vi inget veta men när det gäller leverans av paket är kundens valmöjligheter viktiga enligt logistikföretagen. Många av boxarna går exempelvis att använda dygnet runt. Det är också troligt att slutkunden kommer att kunna välja, och ändra leveranssätt via mobilen i framtiden.

    – I takt med teknikutvecklingen kommer alltmer fokus att läggas på mobila lösningar där konsumenten kan styra mer av transporten via sin mobil. Till exempel ändra ­leveranssätt, säger Niklas Stenman, ­Business Development Manager, DHL parcel.

    När det gäller leveranslösningar är det viktigt att göra en ordentlig behovsanalys i ett tidigt stadium, ett tydligt behov är, enligt Peter Mellander och Sara Ranäng på Sweco, att i större grad kunna frikoppla leveransen från mottagaren.  Men det är många olika typer av behov och många
    är inblandade.

    – En utmaning är att lyckas få klarhet i vad som är det reella behovet och vad som är så att säga rätt läge. Bilden är komplex och parterna är många; fastighetsägare, infrastrukturplanerare, stad/kommun och politiker. Att delta i nätverk och samverkan är viktigt för ökad förståelse och möjlighet till påverkan, säger Sara Ranäng, konsult och Gruppchef, Trafik- & Infraplanering på Sweco Society AB, Göteborg.

    Ombuden försvinner?
    Volymerna av försändelser via ombud ökar stadigt och i framtiden kommer ombuden förmodligen ha svårt att hantera den stora mängden leveranser. Det är inte heller säkert att slutkunderna kommer att ­efterfråga ­ombud, i alla fall inte ombud som fungerar på samma sätt som idag.

    – Dagens lösning med utlämningsställen inrymt i bensinmackar och servicebutiker kommer inte hålla länge till. Om ombudsfunktionen kommer att finnas kvar i fram­tiden så kommer dess utformning komma att förändras och effektiviseras, kanske ­auto-
    matiseras, säger Peter Mellander, logistikkonsult på Sweco Industry AB, Göteborg.

    Att använda paketautomaterna är också bättre för miljön än att paketen levereras hem till varje kund på traditionellt vis. Med paketautomaterna kan kuriren leverera flera paket till samma plats istället för att lever­era paketen hem till varje kund. Om kunden får närmare till uthämtningsstället minskar också resorna, som ofta sker med bil. När paketautomaterna eller leveransrummen är placerade i bostadshusen blir det naturligtvis ännu smidigare för slutkunden.

    Om dottern inte gillar leksaken du har köpt kan du också skicka paket och alltså göra returer av det du har handlat på webben med paketautomaterna, möjligheten finns hos både DHL och Postnord (i Danmark).

    Viktor Lindevall

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

  • Västerås bygger staden inåt

    Fastighetsmarknad Den nya visionen för Västerås är ”staden utan gränser”. I samma andetag lyckas man bygga väldigt mycket stad just inom stadens gränser genom att omvandla gammal industrimark till blandade stadsdelar med bostäder, arbetsplatser och service. Den främsta symbolen för framåtandan blir nya resecentrum i stadsdelen Kungsängen.

  • Staten satsar miljoner på innovation

    Digitalt Regeringen satsar 100 miljoner kronor på Smart Built Environment 2016-2019 och därefter utökas nog budgeten för projektet som fortsätter fram till 2028.

  • Norsk ex-minister till SBB:s styrelse

    Börs, Styrelse Samhällsbyggnadsbolaget i Norden har kallat till en extrastämma där en av frågorna blir val av ny styrelseledamot. I kallelsen skriver bolaget att aktieägare föreslagit att styrelsen utökas med en person och att man utser Anne-Grethe Strøm-Erichsen till ny ledamot.

  • ANNONS
  • Lund växer inifrån

    Bostäder - Syd I området runt Öresundsvägen, Västerbro, planeras för en omvandling från industriområde till blandad stad. Byggnadsnämnden har godkänt översiktsplanen för vidare beslut av kommunfullmäktige. 

  • ANNONS
  • Nästan tusen nya bostäder i Brunnshög

    Bostäder - Syd Byggnadsnämnden har under torsdagen antagit två stora detaljplaner på Brunnshög, Lund. Planerna gör det möjligt att bygga både bostäder, kontor och service.

  • Byggmiljoner läggs i fel kassa

    Ekonomi Förra året fick Trollhättan 18 miljoner kronor av staten för att öka bostadsbyggandet, men pengarna har i stället hamnat i kommunens allmänna kassa. Det rapporterar P4 Väst. 

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x