+
Bild: Tyréns.
  • Spelindustrin nyckeln för att snabba upp byggprocessen?

    PUBLICERAD 2016-10-23 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2016-10-24 11:15

    Textstorlek

    Dela med andra

    Konkurrensen om spelarnas gunst tvingar spelutvecklarna att ta fram allt starkare spelmotorer och hårdvara. Detta gynnar även fastighetssektorn när allt skarpare verktyg för 3D-visualisering underlättar att ta fram planer och hårdvaran finns lättillgänglig på marknaden. I slutändan kan det också korta ledtiderna i byggsektorn.

    Teknikutvecklingen innebär att vi kan arbeta på helt nya sätt, det kan både snabba på och underlätta, och inte minst sprida information om exempelvis nya stadsplaner på ett smidigare sätt. Ulf Hedlund, avdelningschef geografisk analys, på Tyréns drar en parallell till Arthur Dent och Liftarens Guide till Galaxen, han vaknar upp och jorden ska sprängas för att göra plats åt en galaktisk expressväg. Jordinvånarna får också informationen att man har haft gott om tid att överklaga detta då planen funnits att beskåda på jordens lokala plandepartement på Alpha Centauri i 50 år.
    – Det har varit lite så när det gäller stadsplaner, det står ju utställt någonstans och då är det presenterat. Den nya tekniken gör att man onekligen kan distribuera det här på ett helt nytt sätt, säger Ulf Hedlund.

    Allt fler arbetar med 3D, exempelvis ställer Trafikverket krav på BIM i alla upphandlingar inom nya investeringar.  Med i dag är det inte bara CAD- eller GIS-baserade program som styr utvecklingen utan det kommer idag även från framförallt spelmotorindustrin, berättar Ulf Hedlund. De har andra finansieringsmöjligheter och driver på utvecklingen. I spelvärlden ska allt vara så verkligt som möjligt och därför har man byggt upp kompetensen för att lösa frågor som hur vatten rinner, hur löven beter sig i vind eller hur luften dallrar av värmen när solen faller på glasrutan.
    – Realtidsvisualisering kommer från militära tillämpningar eller mediabranschen men i dag är det spelmedia. Det handlar om att det är väldigt mycket data som ska hanteras online och då måste man vara effektiv i sitt sätt att hantera det. Det får inte lagga utan det måste vara trovärdigt, och här har man inom spelindustrin byggt upp kompetenser inom exempelvis geografisk 3D, fysikaliska data och matematiken bakom. Det är jätteintressant och där kan vi dra nytta av det som kommer fram, säger Ulf Hedlund.

    Inte minst innebär utvecklingen i spelindustrin att hårdvaran kan tillhandahållas på ett effektivt sätt.
    – VR-hjälmar, datorer, 3D-tv, allt detta skulle vara jättedyra investeringar om det inte varit för mediabranschen som gör att detta blir allmänt tillgängligt och att vi kan köpa detta kostnadseffektivt och distribuera, säger Ulf Hedlund.

    Oavsett om man talar om CAD, GIS, BIM eller spelvärlden så handlar det om en representation av världen, det bygger på grundläggande fakta om hur man avbildar topografi. Tyréns har bestämt sig hoppa på tåget från spelvärlden och implementera Virtual Reality (VR) teknik. De man anställer i dag är vana att använda spel, interagera genom spel och kommunicera genom spel. På Tyréns har man tagit fram vad man kallar TyrEngine. Den bygger på spelmotorn Unreal, och ovanpå denna bygger man på med sin egen funktionalitet med GIS, CAD och BIM samt tillför bibliotek vad gäller texturer och 3D objekt.
    – På Tyréns satsar vi på VR teknik och kopplat till det spelmotorteknik, dels för att snabba på våra interna processer. För vår del är det bara i början men vad vi ser framför oss är att distribuera det här över hela företaget och att VR blir en standard för hur vi jobbar.  Sakta men säkert bygger vi upp det här och använder som ett vardagsverktyg, säger Ulf Hedlund.

    Verktyget kan användas för att exempelvis presentera en detaljplan, en skiss för en gestaltning i ett stadsrum eller titta på hur ljuset upplevs under dagen i en kontorslokal med väldigt mycket glas. Det går även att lyfta bort golv och se hur geotekniken ser ut under.
    – Det innebär att olika kompetenser kan prata med varandra på ett nytt sätt, exempelvis kan en geotekniker kan prata med en landskapsarkitekt i verktyget. Vi hoppas att detta effektiviserar och ökar förståelsen. Och det kan, tror vi, snabba upp det här med byggprocessen vilket är lite av vad det handlar om i dag. Detta kan korta ledtider genom att vi kan titta på problem på nya sätt, säger Ulf Hedlund.

    Mattias Fröjd

     

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x Bild: Tyréns.