• Flexibilitet en nödvändighet i den digitala världen

    PUBLICERAD 2016-10-15 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2016-10-17 14:06

    Textstorlek

    Dela med andra

    Hur arbetar man långsiktigt i en värld där morgondagen är i ständig förändring?  I digitaliseringens spår innebär kraven på flexibilitet att företag tvingas se över sina affärsmodeller. ”Vi kommer förmodligen att titta tillbaka på perioden mellan 2000 och 2020 som en av de mest explosiva och spännande i världshistorien.”, konstaterar Magnus Thure Nilsson, vd på Media Evolution.

    Visst kan man ibland känna att det var mindre stressigt på ”den gamla goda tiden”, före mobiltelefoner, Twitter och Google. Världen har blivit mindre och snabbare vilket innebär tillgång till så gott som allt, bara ett par knapptryck bort. Men det har också fått mindre önskvärda effekter – som att hat och propaganda sprids lika lätt, och snabbt. Är då digitaliseringen av godo eller av ondo? ”Omöjligt att säga”, menar Magnus Thure Nilsson som är vd på Media Evolution, en innovationsplattform för digitala näringar. Han menar att det handlar om människor – digitalisering är bara ett verktyg.

    – Det digitala har gjort att vi är närmare varandra och kan göra saker vi inte kunde innan. Inte minst har det förändrat bilden av hur vi ser på oss själva och världen. Effekten av det kan man inte mäta, utan vi får se. Men historiskt när snabba förändringar skett så får det stora konsekvenser vi inte kunnat förutse. Det är en både läskig och en häftig tid. Vi kommer förmodligen att titta tillbaka på perioden mellan 2000 och 2020 som en av de mest explosiva och spännande i världshistorien, säger
    Magnus Thure Nilsson.

    Han ser dock den digitala världen som Sveriges stora exportvara i framtiden. Det talas ofta om 8 miljonersstaden, men vi borde snarare titta söderut mot 80 miljoner tyskar. Magnus Thure Nilsson tror att vi inte riktigt insett värdet av att vi är en digitaliserad nation och jämför med Tyskland där man ser Swish som rena rama Star Trek.

    – De ligger ungefär tio år efter vad gäller digitala tjänster och produkter samtidigt som det enligt mig är den starkaste och stabilaste ekonomin i Europa. Om några år finns en tunnel eller bro mellan Danmark och Tyskland, då tar det 2,5 timmar härifrån till Hamburg. Hur många timmar är det till Stockholm, fem? Det är galet, ett tu tre så har alla svenska företag som arbetar med digitala produkter en marknad som bara ligger och väntar.

    Digitaliseringens tidsålder
    Vi sitter i Media Evolution City i Västra Hamnen i Malmö. Huset är i sig ett svar på vad digitaliseringen kan innebära för näringsliv och samhälle. Själv inledde Magnus Thure Nilsson karriären inom kulturscenen innan dotcom-eran lockade till nya utmaningar. 2004 såddes fröet till idén om att samla de kreativa näringarna i staden i en byggnad. Men det var från kulturen han lärde sig att få olika språk att mötas, något han inkorporerat i affärsidén men som var svårt att övertyga folk om inledningsvis.

    – Det gäller att inte se varandra som konkurrenter. Så var det inte när vi startade 2004, då skedde det väldigt lite utveckling och innovation på grund av att det var väldigt protektionistiskt, man höll i sin affär. Vi gick ut och sa att vi skulle flytta till, ett då ganska dött, Västra Hamnen. Att man skulle sitta tillsammans med konkurrenter och betala dubbelt så mycket i hyra. Då var det många som vände i dörren, men i dag är det kö för att komma hit.  Strukturen handlar om att nå konvergens. För att skapa nytt krävs att det som normalt inte möts, möts. Det är i princip en kemisk reaktion som ska till. Det kan vara svårt att se i början men det finns en anledning till att de bästa skräddarna i världen sitter tillsammans på Jermyn street i London, varför gör de det? Någonting har satt igång det och triggat dem till att bli bättre, säger Magnus Thure Nilsson.

    Den digitala bomben släpptes för länge sedan, ettor och nollor som gjorde att vi kunde arbeta och kommunicera på nya sätt, följaktligen lever vi nu i digitaliseringens tidsålder. Frågan är vad det får för betydelse för fastighetsbranschen där mycket av diskussionerna i dag handlar om smarta städer och om att möta utmaningar med ny teknik och förändrade arbetsmetoder. Men det handlar inte om att stoppa in mer digitala saker i fastigheten – det är självklarheter, menar Magnus Thure Nilsson.

    – Det är ett misstag att likställa digitalisering med att satsa på ny teknik. Det måste man alltid, det är en sanitetsfråga att uppdatera till modern teknik. Digitaliseringen är ett skifte som går att jämföra med industrialiseringen. Det handlar om att förstå beteenden som förändras på grund av de nya digitala strukturerna. Människors konsumtionsmönster förändras, deras sätt att se på världen förändras. Digitalisering är att sätta in sitt företag i en global kontext och se vad som händer.

    Engagemang skapar en bättre affär
    Man brukar tala om disruptiv teknik, nya innovationer som innebär att spelplanen förändras. Det innebär att man behöver lyfta blicken och se vad som finns vid horisonten, även om allt rullar på för tillfället. Svårigheten med den digitala världen är att man inte vet hur morgondagen ser ut. Flexibilitet är ett ord som Magnus Thure Nilsson gärna använder när han ska beskriva hur man måste tänka som företag.

    – Morgondagens näringsliv efterfrågar andra saker, framförallt flexibilitet. Det föds inga nya, stora företag i Sverige eller världen, och det kommer inte att göras heller, den tiden är förbi. Men det finns massor av små företag och de har nya behov. Det här är ledningsfrågor, de som styr måste ta ett beslut. Man gör stora avanser i fastighetsbranschen men om man inte gör förändringar så kommer de inte vara stora om några år. Men det är väldigt svårt att förändras när man känner att man inte behöver. Se på musikbranschen som kraschade och fick återfödas, man gjorde tokvinster och såg inte faran och när den kom så började man slåss mot den. Det var det dummaste man kunde göra.

    Nej, att kriga mot framtiden kan vara en svår strid att vinna. Flexibilitet är kanske inte är det första man tänker på när man talar om fastighetsbranschen, även om mycket skett under de senaste åren. Men branschen pratar mycket om samverkan och om att skapa mötesplatser vilket är poängen med Media Evolutions affärsidé, det är plattformen där det ska ske. En plats där man inte är hyresgäst utan servicetagare men, poängterar Magnus Thure Nilsson, det är samtidigt en community där alla bidrar och gör saker tillsammans. Affärsmodellen bygger på ett engagemang från medlemmarna.

    – Kunderna måste få vara med och bygga och äga. Här gjorde vi en modell innan vi byggde och så fick framtida kunder tycka till, och så tog vi till oss det. Så i dag har vi lika många emotionella ägare som hyresgäster. Jag har testat med att lägga ett karamellpapper på golvet innanför dörren för att se hur länge det ligger kvar. Två minuter är rekordet, man plockar upp det eftersom det är ens eget hus. Den typen av engagemang är jätteviktigt. Så fastigheten är en del av affären, men allt det andra är lika viktigt.

    Mattias Fröjd

     

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived