+
Illustration: Petter Furå.
  • ”Digitalt först” i fastighetsbranschen

    PUBLICERAD 2016-06-10 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2016-06-13 11:43

    Textstorlek

    Dela med andra

    Planprocessen får ofta kritik för att vara alltför komplicerad, långdragen och icke-transparent. Många lyfter till och med fram en snabbare process som lösningen på bostadsbristen.

    Med bland annat det som bakgrund fattades under hösten ett regeringsbeslut om digital förnyelse av landets offentliga verksamheter. Ett fokusområde är digitalisering av plan- och byggprocessen, där Lantmäteriet ansvarar för att utveckla en smartare samhällsbyggnadsprocess i projektet ”Digitalt först”.

    Lantmäteriets uppdrag innebär att främja digital förnyelse genom att byggherrar, myndigheter och andra aktörer ska kunna dela information och samverka digitalt.

    – En målsättning är att det ska bli snabbare, enklare och billigare att planera för att sedan bygga nya bostäder. Det är inte en liten utmaning, men otroligt spännande, säger Anna Eriksson som är utvecklingsdirektör på Lantmäteriet.

    Hon menar att man till att börja med måste konstatera att begreppen ”digitalisering” och ”samhällsbyggnadsprocess” är vida – och ger utrymme för olika tolkningar.

    – Däremot finns en tydlig målsättning för uppdraget och det är ett ökat bostadsbyggande genom digitalisering. Fokus ska ligga på information och dess flöden, och hur de görs tillgängliga, säger Anna Eriksson.

    Det handlar om att identifiera hur plan- och byggprocessen fungerar idag och vilka flaskhalsar som finns – men också vilka utvecklingsmöjligheterna är, menar Anna Eriksson. Hon menar att det finns många goda exempel på området, som går att använda och lyfta fram för att ta reda på hur man genom digitalisering och digital innovation kan överbrygga hindren.

    I uppdraget samarbetar Lantmäteriet med Boverket och SKL.

    – Aktörerna inom fastighetsbranschen är också oerhört viktiga att ha med i arbetet. Det övergripande syftet handlar ju om ett ökat bostadsbyggande, säger Anna Eriksson.

    För att ta reda på vilka hinder som branschen upplever, genomför man bland annat en enkät under juni månad.

    – Det här är ett uppdrag som ska ske i samverkan med andra, det är inte ett arbete som ska bedrivas på vår egen kammar, säger Anna Eriksson.

    Uppdraget är indelat i två faser, där den första ska rapporteras i augusti.

    Maria Nordlander

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x