+
Karin Adelsköld. Foto: Sigurdur J Ólafsson.
  • Massage hos tandläkaren

    PUBLICERAD 2016-04-15 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2016-04-17 23:24

    Textstorlek

    Dela med andra

    Dela – Uppleva – Leverera. Det är de trender som teknikjournalisten och komikern Karin Adelsköld råder oss att fundera kring om vi vill lyckas i den digitala ekonomin.

    Man kan förstå att det är svårare att bevaka den digitala utvecklingen än fastigheter. Karin Adelsköld som är teknikjournalist och komiker menar att utvecklingen går så snabbt att den man gör idag ofrånkomligen framstår som skrattretande inom ett par år.

    – År 1995 började jag bevaka internet för Sveriges Radios räkning. Man kan säga att det jag gjorde var att berätta att ”nu har det kommit en ny hemsida”. Det kom ungefär en i veckan på svenska, och de som kom bestod av en bild och lite text.

    Direkthet avgörande
    Som bekant har det hänt en del på internet sedan dess. Karin Adelsköld identifierar tre trender som hon tycker är extra tänkvärda när det gäller den digitala utvecklingen, och hur den påverkar våra liv:  Dela – Uppleva – Leverera. Det är många som försöker överblicka vad den så kallade delningsekonomin kommer att leda till. När många, många individer via mjukvara och uppkoppling kan dela information i realtid kan en parkeringsplats bli en handelsvara på en andrahandsmarknad.

    – Tjänsten heter SpotHero. Direktheten är en avgörande ingrediens i det här, exempelvis kan man direkt ge uttryck för sin åsikt om tjänsten, och andra användare kan se vad man tycker, säger Karin Adelsköld.

    Tänka i termer av upplevelser
    Det visar sig att fysiska upplevelser blir mer eftertraktade i den digitala eran. Samspelet mellan digitalt och det som kallas IRL (in real life) överraskar. Karin Adelsköld berättar om komikerkollegan Magnus Betnér som lägger ut alla sina framträdanden, till och med nyskrivet material, på nätet. Magreaktionen är att han ger bort sina affärshemligheter, men i själva verket strömmar folk till Betnérs föreställningar för att se det de sett på nätet även i verkligheten.

    – I USA, dit jag ofta åker för att folk tänker friare, kan man få massage hos tandläkaren. Jätteskönt! Vi måste bli duktigare på att tänka i termer av upplevelser i olika situationer, säger Karin Adelsköld.

    Drönarlevererad pizza
    Det går snabbt och enkelt att hitta varor på nätet, prisjämförelser är lika enkla. Sedan kommer den fysiska verkligheten ikapp konsumenten.

    – Logistiken är en stor utmaning i den digitala ekonomin. Vem tycker om att stå och vänta på sitt paket i den trånga butiken eller tobaksaffären?

    Hur ska det gå till istället? Karin Adelsköld föreslår drönare. Pizzan landar utanför dörren, den beställa romanen kommer inom en halvtimme.

    – Eller så designar man sin egen löparsko och skriver ut den i den lokala 3D-printerlokalen.

    Ett sista råd från Karin Adelsköld är att skapa upplevelser för konsumenterna genom att förpacka sina tjänster och varor med humor. Vad annars?

    Daniel Bergstrand   

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

  • C: Testa affordable housing i Stockholm

    Bostadsfrågan, Opinion Stora delar av Europa och OECD har omfattande satsningar på överkomliga bostäder, ”affordable housing”, något som Sverige saknar helt. Vi behöver erkänna att regeringen, liksom styret i Stockholm, inte levererat. Det uppenbara i Stockholm och Sverige är att lätta på dyra regleringar för att få ned kostnaderna i utbyte mot att en andel av de som byggs måste hyras ut till lägre hyror. 

  • Linda Rosen blir vd på Lindbäcks

    Norr, Rekrytering Linda Rosén blir vd på Lindbäcks Group AB. Hon kommer närmast från rollen som leancoach på företaget. 

  • Jesús Azpeitia till Tengbom

    Rekrytering Arkitektprofilen Jesús Azpeitia har rekryterats som kreativ ledare för Tengbom i Stockholm. Hans uppdrag är att stärka uttrycket och innovationen i gestaltningen.

  • ANNONS
    • Serneke miljoninvesterar i fjällanläggning

      Hotell Serneke investerar 10 miljoner kronor på Fjätervålen och blir därmed 40-procentiga ägare till fjällanläggningen. Det beslutades på en årsstämma i helgen.

    • Newsec får driftuppdrag

      Hotell Newsec har fått i uppdrag att sköta driften av Blue Hotel på Lidingö, Stockholm. Fokus i det nytecknade uppdraget ligger på teknisk service och drift av alla hotellets faciliteter, inklusive konferens och spa.

  • Miljardorder från Akademiska Hus

    Fastighetsmarknad, Forskning Akademiska Hus har givit NCC i uppdrag att bygga ut Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Ordervärdet uppgår till 915 miljoner kronor. 

  • ANNONS
  • JLL stärker upp retail i Göteborg

    Rekrytering Pernilla Andersson rekryteras till JLL:s kontor i Göteborg där hon ska arbeta med uthyrning av retail. Hon har enligt ett pressmeddelande från JLL många års erfarenhet av kvalificerad rådgivning kopplat till retail.

  • Oscar bildar JV med Starwood

    Bostäder Oscar Properties och den internationella investmentjätten Starwood Capital har bildat ett joint venture kring utvecklingen av Oscars projekt Primus 1 på Lilla Essingen.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x Karin Adelsköld. Foto: Sigurdur J Ólafsson.