Epicenters vd Patrick Mesterton. Foto: Elias Ljungberg. +
Epicenters vd Patrick Mesterton. Foto: Elias Ljungberg.
  • Digitaliseringen revolutionerar kontorslandskapet

    PUBLICERAD 2016-03-04 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2016-12-01 15:25

    Textstorlek

    Dela med andra

    På bara ett år har Epicenter i Stockholm vänt upp och ner på hur ett kontorshotell kan se ut. Här är begrepp som flexibilitet, kundanpassning och digital teknik bara förnamnet.

    – När våra medlemmar går till kontoret är det för att samverka och mötas i en kreativ miljö, säger Epicenters vd Patrick Mesterton.

    Han var en av de medverkande när den digitala fastighetsförvaltningen diskuterades på Business Arena i Umeå. Och exemplet Epicenter gav förmodligen många fastighetsägare och förvaltare bland åhörarna en rejäl tankeställare om hur framtiden bäst kan mötas.

    – Den traditionella fastighetsmodellen passar inte snabbväxande företag. De letar helt andra lösningar än anonyma kontorskomplex, säger Mesterton som redan efter ett år planerar för ytterligare ett kontorshotell, eller innovationshus som han själv vill kalla det, i centrala Stockholm.

    – Stockholm saknar naturliga mötesplatser för stora och små företag i kreativa branscher. Och det är just mötesplatsen som lockar våra medlemmar.

    I stället för hyresgäster blir alla Epicenters kunder medlemmar, med inflytande över såväl fysiska ytor som innehåll. Ständig förändring är mottot – och extrem anpassning efter det enskilda företagets behov.

    – Man måste kunna komma in till oss och snabbt kunna expandera.

    Detta ställer förstås stora krav på lokalerna. Arkitekten Linda Fredén från Codesign säger att allt måste vara förberett för förändring.

    – Ventilationssystem, belysning och annat – allt är anpassat för att den fysiska miljön ska kunna varieras, till exempel väggar flyttas.

    – Vi blir aldrig klara, allt är ”under construction” eller ”in progress”, säger hon och lägger till att medlemsföretagen har stort inflytande på ombyggnationerna.

    Hyresavtalen då? Hur ser de ut, undrar Diös fastighetschef Lars-Göran Dahl som lyssnat intresserat på föredragningen. Patrick Mesterton svarar att man har två varianter:

    – Ett som liknar traditionella avtal och ett annat som mer är ett serviceavtal. Men alla skriver under ett medlemsavtal som förutom smarta kontorslösningar ger dem
    tillgång till över 100 kunskapsföreläsningar och events per år.

    – Det ska vara superenkelt och ses som ett mervärde för våra kunder, vilket också gör att vi kan ta extra betalt för paketet.

    Den digitala tekniken är en stor möjlighet för fastighetsägarna, att förmera värdet för hyresgästerna. Men utvecklingen går extremt snabbt och det kan vara svårt att veta vad man ska satsa på.

    BIM-strategen och arkitekten Michael Thydell, Sweco, saknar mod och experimentlusta bland stora fastighetsägare. Han får medhåll av affärsutvecklingschef Tobias
    Larsson vid Newsec:

    – Tekniken finns och det gäller att utnyttja den. Ingen vet vilka lösningar som vinner, men vi måste testa, och våga misslyckas, säger han och pekar på IT-bubblan runt sekelskiftet.

    – Många som satsat förlorade mycket när bubblan sprack. Men det ledde till utveckling och att vi i dag vet hur tekniken bäst kan användas.

    Bertholof Brännström

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived
Epicenters vd Patrick Mesterton. Foto: Elias Ljungberg.
x