+
Susanne Rikardsson och Anders Öreberg.
  • För många ankor som simmar?

    PUBLICERAD 2015-05-15 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2015-05-18 16:58

    Textstorlek

    Dela med andra


    I Öresundsregionen bor det idag 3,8 miljoner invånare. 2070 förväntas det ha ökat med en miljon. Redan 2030 tror man att befolkningen har ökat till 4,2 miljoner. En nödvändighet för Öresundsregionen är en förbättrad infrastruktur, men många olika aktörer med många olika viljor gör det svårt.

    – Jag har ett perspektiv från Stockholm på den skånska ankdammen. Och det simmar jävligt många ankor där. Det finns absolut ingen prioritering här nere utan alla vill ha allt, säger Göran Landgren, senior advisor på strategic projects på NCC.

    Han syftar till de 33 skånska kommunerna som verkar ha vissa problem med att komma fram till hur man ska förhålla sig till övriga landet och det över sundet. En sak man är överens om under ett seminarium på Business Arena Malmö är att just infrastruktur är en förutsättning för dess attraktivitet och fortsatta utbyggnad.

    – Kastrup är helt avgörande för regionens framtid. Höghastighetsbanor på den svenska sidan kommer att bli den absolut viktigaste satsningen då de kommer att överta Malmö C och Köpenhamns Hovedbanegård roll. Det är på Kastrup de olika kopplingarna kommer att ske, säger Anders Öreberg, regionchef och arkitekt SAR/MSA på Sweco.

    Sweco har tagit fram en vision för Öresund 2070, där man ser att man måste bygga ytterligare sex förbindelser över sundet om länderna ska integreras.

    – Visst finns det hinder i och med nationsgränser, men vi måste överbrygga dem, säger Anders Öreberg.

    Förutom Kastrup finns relativt långt gångna planer på höghastighetsbanor i Sverige. Bland annat tror man att de kommer att öka Kastrups upptagningsområde väsentligt.

    – De skulle bli en konkurrent till inrikesflyget. Dessutom frigör höghastighetsbana kapacitet på den befintliga järnvägen, vilket gör att vi kan komma ikapp med upprustning och underhåll, säger Anders Öreberg.

    Peter Uneklint, planeringschef på Trafikverket, region Syd, visar således upp en bild på hur höghastighetsbanorna kan komma att dras i framtiden. På bilden är Danmark inte med.

    – När man bygger en höghastighetsbana får man också andra nyttor av den. Vi räknar med sex olika nyttor, bland annat arbetsmarknadsnyttor, bostadsnyttor och miljönyttor, säger Peter Uneklint.

    Tanken är att man mot bakgrund av de olika nyttorna en station skulle kunna ge, går ut till de olika kommunerna och ber om underlag för förskottering och medfinansiering av olika slag.

    Göran Landgren pekar på en gravid mage i publiken.
    – När den bebisen blir mormor eller morfar kommer höghastighetsbanorna fortfarande att påverka samhället. Precis som vi idag fortfarande påverkas av den järnväg som byggdes för längesedan. Det är ett enormt viktigt politiskt beslut – och det får inte råda någon som helst tvekan om hur det går till.

    Landgren syftar till placeringen av olika stationer, och menar att det inte får styras av kommunernas olika intressen, utan att besluten måste fattas utifrån regionala sådana.

    – Det är viktigt att politikerna i dialog kommer upp på banan för att forma bebisens framtid, och att det inte blir ett pokerspel med medfinansiering. Du kallar det medfinansiering, men är man elak skulle man kunna kalla det muta, fortsätter Landgren.

    I andra länder finns det dock utvecklade system där man tar tittar på kontor och kommersiella lokaler i anslutning till stationer, för att en extra skatt ska kunna finansiera den.

    – Så det är inte så att det inte sker i vår omvärld. Om vi nu ska lyfta oss från ankdammen, säger Susanne Rikardsson.

    Maria Nordlander

    1 kommentarer

    1. […] I Öresundsregionen bor det idag 3,8 miljoner invånare. 2070 förväntas det ha ökat med en miljon. Redan 2030 tror man att befolkningen har ökat till 4,2 miljoner. En nödvändighet för Öresundsregionen är en förbättrad infrastruktur, men många olika aktörer med många olika viljor gör det svårt, skriver Fastighetsnytt på sin hemsida.  […]

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

  • Bostadspolitiken under lupp

    Bostadsfrågan Vad har egentligen hänt sedan valet 2014? Med bara ett år kvar till nästa val sammanfattar vi några av de viktigaste bostadspolitiska händelserna och låter flera experter uttala sig i ämnet. ”Det finns problem som har växt de senaste åren, så är det svårt att ge bostadspolitiken ett högt betyg”, säger Hans Lind, professor inom fastighetsekonomi.

  • Nu byggs Oceanhamnen

    Fastighetsmarknad - Syd Ett stenkast från Knutpunkten i Helsingborg pågår nu utvecklingen av ett helt nytt affärsdistrikt – Oceanhamnen Waterfront Business District som beräknas bli klar år 2020.

  • Amasten rekryterar från Rikshem

    Rekrytering Amasten har rekryterat Magnus Jägre till rollen som hållbarhetschef. Han kommer närmats från Rikshem där han varit CIO och innan dess arbetade han som global driftschef på H&M:s IT-avdelning.

  • ANNONS
  • Tummen ned för Nobel Center

    Fastighetsmarknad Riksantikvarieämbetet avslår detaljplanen för Nobel Center på Blasieholmen. ”Det är glädjande att Riksantikvarieämbetet sågar förslaget”, säger Björn Tarras-Wahlberg.

  • ANNONS
  • Tecknar stort avtal med Swedbank i Sundbyberg

    Uthyrning Fabege har tecknat ett grönt hyresavtal med Swedbank omfattande 16 500 kvadratmeter i fastigheten Grand Central Sundbyberg där banken samlokaliserar flera olika funktioner. Kontorsdelen är därmed fullt uthyrd.

  • Einar Mattsson bildar nytt bolag

    Fastighetsmarknad, Rekrytering Förvaltningsenheten inom Einar Mattsson kommer från den första oktober övergå till ett nytt bolag. Vd för det nya bolaget blir nuvarande affärsområdeschef, Mikael Dimadis.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x Susanne Rikardsson och Anders Öreberg.