• Vill bygga ut tunnelbanan för att lösa bostadsbristen

    PUBLICERAD 2013-09-05 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2014-01-06 15:41

    Textstorlek

    Dela med andra

    Genom att bygga ut, och delvis lägga om, tunnelbanenätet kan man i Stockholm skapa förutsättningar för att bygga 350 000 nya lägenheter. Det menar Stockholms Handelskammare som på tisdagen presenterade en rapport om frågan på ett seminarium under rubriken ”Så kan vi lösa bostadsbristen”.

    Rapporten avses som ett bidrag till de statliga förhandlarna HG Wessberg och Catharina Håkansson Bomans arbete.

    På seminariet konstaterade Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare, att Stockholm tillsammans med Oslo är Europas snabbast växande storstadsregion och att till 2030 väntas regionen bli den snabbast växande i Europa. Enligt rapportens huvudförfattare Anna Wersäll är det nödvändigt att bygga ut tunnelbanenätet om staden ska klara den snabba befolkningsökningen. Hon påpekade att Stockholm redan idag har stora kapacitetsproblem vad gäller trafiken, både på väg och i tunnelbanan, och att den svåra bostadsbristen ökar på trycket i trafiksystemen. Dessutom finns det ett stort behov av renovering och ombyggnad i stadens infrastruktur vilket även det kommer att orsaka trafikproblem på sikt.

    Det finns en hel del fördelar med att bygga ut tunnelbanan menar Anna Wersäll som bland dessa nämner att man inte inkräktar på det befintliga gatuutrymmet, att tunnelbanan möjliggör ett snabbt och effektivt byte av passagerare samt att driftskostnaderna är relativt låga.

    – Dessutom underlättar tunnelbanan förtätning och bidrar till en bra och trivsam stadsmiljö, sa hon i sitt anförande.

    Som ett exempel nämner Anna Wersäll Bagarmossen som har blommat efter att man fick tunnelbana.

    I rapporten föreslår man att tunnelbanans blå linje byggs ut till Nacka Centrum och Orminge men även så att den trafikerar Sicka, Gullmarsplan och Hagsätra samt Akalla, Barkarby och Hjulsta. Samtidigt bör man enligt denna bygga ut den röda linjen så att sträckan mellan Ropsten och Lidingö trafikeras av tunnelbana. Därutöver föreslår man en helt ny lila linje som går mellan Hagsätra, Älvsjö och Liljeholmen samt Fridhemsplan och Arninge via Hagastaden, Solna och Täby. En sådan linje skulle avlasta röda linjen samt busslinje 4.

    Hur ska man då finansiera kalaset? Enligt Anna Wersäll borde staten bidra genom att täcka med hälften av de kostnader som uppstår, utöver trängselskatten. Resten bör finansieras av landsting och kommuner.

    Sverrir Thór

    1 kommentarer

    1. […] Vill bygga ut tunnelbanan, Handelskommarens förslag på hur man ska lösa Stockholms bostadsbrist i FastighetsNYTT den 5 september 2013 […]

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

  • Nationellt fokus på arkitektur

    Arkitektur Bostadsdebatten har de senaste åren handlat om hur många, snabbt och billigt bostäder ska kunna byggas. Men hur har den snabba takten påverkat den arkitektoniska kvalitén på det som byggs? Det frågar sig bland annat regeringen – som nu startat arbetet med att ta fram en nationell arkitekturpolicy.

  • Masthuggskajen går ut på granskning

    Bostäder, Väst Detaljplanen för Masthuggskajen, en del av Göteborgs stora stadsutvecklingsprojekt Älvstaden, går ut på granskning under sommaren. 1 200 bostäder och 6 000 nya arbetsplatser ingår i planen.

  • Regeringen har valt det tuffaste alternativet

    Fastighetsmarknad Regeringen har presenterat ett nytt skatteförslag som bland annat innebär en minskad rätt till ränteavdrag. Förslaget går snart ut på remiss och väntas kunna träda ikraft i mitten av 2018. Fastighetsnytt har ställt fem korta frågor till Ulla Werkell.

  • ANNONS
    • Mengus säljer Sthlm HUB

      Fastighetsmarknad Mengus säljer tomträttsfastigheten Sthlm HUB till Union Investment. Fastigheten på Vasagatan 12 mitt emot Stockholms Centralstation, som köptes av Mengus i december 2014, är fullt uthyrd. De största hyresgästerna är Daniel Wellington, Cerner och Meritmind.

    • Castellum satsar på digitalisering

      Kontor Castellum initierar ett pilotprojekt som drivs av det egna innovationslabbet Castellum Next20 och sjösätts inom kort. Förhoppningen är att förenkla livspusslet för de 250 000 människor som arbetar i bolagets 700 fastigheter.

  • Regeringen: ”byggrätter ska bebyggas”

    Bostadsfrågan Regeringen startar en ny utredning som ska säkerställa att byggrätter som redan finns i detaljplaner också bebyggs. Utredare blir Vänsterpartiets bostadspolitiska talesperson Nooshi Dadgostar.

  • ANNONS
  • Hyr ut i The Block

    Uthyrning Profi Fastigheter har tecknat hyresavtal med Byggmax om 2 100 kvadratmeter kontor i fastigheten The Block i Solna.

  • JM bygger 240 bostäder i Österåker

    Bostäder JM säljer en fastighet och förvärvar två i Österåker norr om Stockholm. De förvärvade fastigheterna beräknas kunna utvecklas till 240 nya bostäder.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived